Skal selge boligen din innen 48 timer

Boligplattformen Solgt.no med Christian Ringnes og Baard Schumann på eiersiden skal gjøre det like enkelt å selge bolig som å bestille taxi. Nå jakter selskapet 15 millioner kroner.

STORE AMBISJONER: Gründerne Jan Oftedal (t.v.), Arne Kvale og Shafi Adan i Solgt.no har ambisjoner om å selge 1.500 boliger gjennom plattformen i 2030. Foto: Iván Kverme
Bolig

Arne Kvale og Shafi Adan solgte i fjor logistikkplattformen Zoopit til Schibsted og NorgesGruppen for 70 millioner kroner. Det tok ikke lang tid før gründerne kastet seg over et nytt prosjekt – boligplattformen Solgt.no, som skal selge unna boligen din på 48 timer.

Med seg i gründerteamet har de fått med tidligere ABG Sundal Collier-partner Jan Oftedal, Jørn Skogsrud og Anders Gill.

– Jeg har selv prøvd å selge bolig, og det er en ganske så tungvint prosess. På landsbasis tar det i gjennomsnitt 140 dager å gjøre et boligsalg. Vi skal gjøre denne prosessen enkel, rask og fleksibel, sier gründer Arne Kvale i Solgt.no.

Videreselger boligen

Forretningsmodellen til Solgt.no handler om at du går inn på en nettside og ber om et tilbud på boligen. Ved hjelp av en egenutviklet algoritme kommer plattformen med en markedspris.

– Vi kjøper deretter boligen og videreselger etterpå, der vi gjerne investerer litt i leiligheten for å få høyest mulig salgspris. Det trekkes i fra en tjenesteavgift i forbindelse med salget, som er litt høyere enn ved et tradisjonelt salg. Ved salg av en leilighet på 4 millioner kroner koster det rundt 140.000 kroner å benytte seg av oss, mens kostnader ved et vanlig salg er på rundt 128.000 kroner, sier medgründer Shafi Adan.

Ifølge Kvale samarbeider Solgt.no med eiendomsmegleren Schala & Partners i forbindelse med videresalg. Overtagelse av leiligheten er fleksibel, og ligger gjerne på mellom 15 og 60 dager fra budaksept.

AKSJONÆR: Eiendomsinvestor Baard Schumann har satset penger på Solgt.no. Foto: Kaare Martin Granerud

Skal hente 15 mill.

Med seg på eiersiden har gründerne fått med kjente eiendomsprofiler som Christian Ringnes (2%), Baard Schumann (1%) og Anders Opsahl (3%). De har også med tidligere Tandberg-topp Jan Christian Opsahl (5%), StartupLab (4,4%) og Schibsted-eier Blommenholm Industrier (6,2%).

Så langt har Solgt.no hentet inn 21,6 millioner kroner i egenkapital, og i tillegg kommer lånefinansiering, som gir en total finansieringsramme på nesten 50 millioner til boligkjøp.

Denne uken rykker boligplattformen igjen ut i investormarkedet for å hente kapital. Gjennom Dealflow.no skal gründerne hente 15 millioner kroner til en prising på 100 millioner. I forrige emisjonsrunde var prisingen 65 millioner.

AKSJONÆR: Christian Ringnes tror at gründerne i Solgt.no skal revolusjonere boligsalgsprosessen. Foto: NTB

– Vi investerer tungt selv, og mislykkes prosjektet er det ingen som blør mer enn oss. Det er sånn jeg liker det skal være, sier Kvale, og fortsetter:

Vi investerer tungt selv, og mislykkes prosjektet er det ingen som blør mer enn oss
Arne Kvale, gründer

– Dealflow fortalte meg nylig at det var over 1.000 interessenter i forbindelse med emisjonen, mens forrige rekord var på 500. Vi får også mye god feedback fra finans-Twitter, hvor det er mange dyktige folk.

Mål: Selge 1.500 boliger

Ifølge en investorpresentasjon er målet å selge 320 boliger i 2023, mens tilsvarende tall er estimert til 1.500 i 2030. Det vil potensielt kunne gi inntekter på nærmere 7,7 milliarder kroner og et EBITDA-resultat på 183 millioner.

Gründerne forespeiler investorene stor finansiell oppside, og viser til sammenlignbare selskaper som gjerne prises til mellom 3 og 16 ganger salgsinntektene.

– 80 prosent av alle oppstartsbedrifter mislykkes. Skal en startup være verdt å finansiere må oppsiden være svært høy. En verdsettelse av en startup i tidlig fase er en funksjon av hvor mye penger man trenger for å komme til et bestemt punkt i fremtiden, sier Kvale.

For at 2030-målene til Solgt.no skal bli nådd trenger selskapet å hente i overkant av 200 millioner kroner.

– Produktet vi nå tilbyr er nisje. På sikt er målet å bygge opp hele boligsalgsprosessen på nytt og integrere nye tjenester, sier han. 

Lav likviditet

Hittil har Solgt.no kjøpt 17 boliger og solgt fire. Ifølge Kvale er den typiske leiligheten mellom 50 og 90 kvadratmeter, og det er gjerne yngre folk som bruker tjenesten.

– Vi tror det ligger et stort potensial for salg av hus på lengre sikt, siden likviditeten er lavere og prosessene går saktere enn ved et leilighetssalg, sier Shafi Adan.

Nylig søkte Solgt.no støtte fra Forskningsrådet for å utvikle algoritmen som beregner boligprisene. Søknaden er gjort sammen med Norsk Regnesentral, NTNU, Virdi, Vendu, Nordr og Opsahl Eiendom og prosjektet vil ha et budsjett på 15,4 millioner kroner hvis de får tilslag.

– Alle burde egentlig starte boligreisen hos Solgt.no for å se hva vi mener boligen er verdt. Vi gir også full informasjon om hvordan boligen er vurdert, så det er ingen asymmetri, sier Adan.