Boeing-aksjen faller nærmere fire prosent fredag kveld etter at Reuters meldte at ansatte i selskapet kan ha villedet amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) angående et viktig sikkerhetssystem på 737 MAX-flyene.
Bakgrunnen skal være meldinger mellom to ansatte i 2016.
Vanskelig å kontrollere i simulator
To år før 346 mennesker mistet livet i to flystyrter med Boeing 737 Max, sendte en av pilotene som jobbet med sertifisering for Boeing, en tekstmelding til en kollega.
Vedkommende klaget over problemer med flyets såkalte MCAS-programvare, et manøvreringssystem som mistenkes for å ha sviktet i ulykkesflyene.
Piloten sa i meldingene fra 2016 at den nye automatikken gjorde at flyet var vanskelig å kontrollere i flysimulatorer, skriver The New York Times ifølge NTB.
Føderale luftfartsmyndigheter retter fredag kraftig kritikk mot Boeing for ikke å ha lagt fram meldingene umiddelbart.
Dataprogrammet MCAS skulle tre i kraft hvis flyet var i ferd med å steile i luften. Det skulle føre til at flynesen automatisk ble vendt nedover, men pilotene i de to ulykkesflyene greide ikke å overstyre denne bevegelsen og få kontroll på maskinen. Dermed styrtet begge flyene få minutter etter avgang.
Ulykkene førte til at flymodellen ble satt på bakken over hele verden for å finne ut hva som gikk galt, og der står de fortsatt.
FAA har fått meldingen
Boeing har overlevert meldingene til FAA etter å ha oppdaget de for noen måneder siden, skriver Reuters.
Boeing 737 MAX-flyene har stått på bakken verden over siden mars etter to flystyrter på kort tid med flytypen i Indonesia og Etiopia, som til sammen tok livet av 346 mennesker. Det er usikkert når flyet vil returnere til luften.
Ifølge Reuters omhandler meldingene ytelsene til det såkalte MCAS-systemet som har blitt knyttet til de to ulykkene.
FAA skal ha uttalt at de mener meldingene er bekymringsverdige.
Til tross for fredagens fall er aksjen opp 10 prosent i år.