Element selger gruve - begynnelsen på en mer digital strategi

– Etter dette salget vil vi fortsette prosessen med å kvitte oss med våre andre eiendeler som ikke er kjernevirksomhet, sier toppsjef Geir Johansen. 

I mars i år bestemte Element seg for å ikke benytte seg av kjøpsopsjonen, og det er denne opsjonen som nå er blitt solgt til Manco for 1,3 millioner euro. Her ved administrerende direktør Geir Johansen.  Foto: Iván Kverme
Børs

Element opplyser etter børsslutt fredag at det har avsluttet det indirekte eierskapet i Compagnie Minière de Touissit sa (CMT), som er det nest største gruveselskapet i Markokko.

I august 2018 inngikk Element en avtale med Manco Groupe Osead (Manco) om en kjøpsopsjon, som ga Element muligheten til å kjøpe 50 prosent av CMT. 

Ifølge administrerende direktør Geir Johansen representerer salget et viktig skritt i omstillingen av selskapet mot en mer fokusert digital strategi. 

– Etter dette salget vil vi fortsette prosessen med å kvitte oss med våre andre eiendeler som ikke er kjernevirksomhet, sier Geir Johansen.

I mars i år bestemte Element seg for å ikke benytte seg av kjøpsopsjonen, og det er denne opsjonen som nå er blitt solgt til Manco for 1,3 millioner euro. 

– CMT-avhendingen følger vår beslutning om å ikke utøve muligheten til å øke eierskapet ytterligere i en stor gruvedrift som vil kreve betydelige kapitalutplasseringer. Vi leverer i dag en strategi som baserer seg på verdiøking fra ikke-kjernevirksomheter og å fokusere ressursene våre mot digitale initiativer, sier Thomas Christensen, styreleder i Element.

Element toppet vinnerlisten på Oslo Børs fredag, etter en oppgang 67,96 prosent til 6,50 kroner.

Kursoppgangen skyldes Induct-sjef Alf Martin Johansen har fått utbetalt erstatning fra Alpha Blue Ocean på 1,98 millioner kroner.

element
Nyheter
Børs