Konkurstruet verft kansellerer ordre på skip til Havila

Det spanske verftet Barreras har kansellert ordren til det norske rederiet Havila på to kystruteskip, ifølge Sysla. Skipene skulle gå mellom Bergen og Kirkenes.

KANSELLERT: Barreras skulle egentlig bygge to skip for Havila, som skulle gå mellom Bergen og Kirkenes. Her ved eier Per Sævik. Foto: Eivind Yggeseth

Etter planen skal rederiet Havila sette inn fire skip på ruten. To av skipene bygges på et verft i Tyrkia, mens to skulle bygges ved verftet Barreras i Spania.

Nå kansellerer verftet ordren på de to skipene. Kanselleringen ble først omtalt av Nett.no

Siden august har arbeidet ved det spanske verftet stått helt stille, ifølge Sysla. Verftet har store økonomiske problemer og 1.300 ansatte har vært permittert siden august.

Nå kansellerer verftet ordren på de to skipene.

– Vi har mottatt det vi mener er en urettmessig kansellering. Den er vi uenig i, sier administrerende direktør Arild Myrvoll i Havlia Kystruten til Sysla.

Myrvoll tolker dette som at verftet forbereder likvidering av selskapet.

– Hvorvidt det ender med konkurs for Barreras vil jeg ikke spekulere i, men vi begynner å se konturene av hvordan det kan gå med verftet, sier han.

Barreras ønsker ikke å uttale seg før saken er løst, ifølge Sysla. Kanselleringen ble først omtalt av Nett.no.

Skipene skulle etter planen gå mellom Bergen og Kirkenes fra 1. januar 2021 i konkurranse med Hurtigruten. Nå ser Havlia etter alternative verft som kan bygge skipene.

Arbeidet med de to skipene som bygges i Tyrkia, går etter planen ifølge Myrvoll.

(©NTB)

Vi gjør oppmerksom på at Trygve Hegnar er styreleder i Silk Topco, som han eier 4,91 prosent av gjennom selskapet Periscopus AS. Silk Topco eier på sin side Hurtigruten, der Hegnar er styreleder.