Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS sier under selskapets kvartalspresentasjon at langdistanse mot Asia er utfordrende, blant annet etter økt konkurranse, skriver TDN Direkt.
I løpet av de neste månedene vil selskapet endre noen ruter for å optimalisere etter etterspørsel.
– Vi opplever blant annet sterk konkurranse i det kinesiske markedet, men ønsker å utvide tilbudet mot det japanske markedet. Gjennom lavsesongen i januar og februar vil vi endre på enkelte ruter, sier Gustafson.
Aksjen faller
SAS faller hele 5,5 prosent til 16,37 kroner torsdag ettermiddag, etter å ha lagt frem sin kvartalsrapport.
Tallene for avvikende fjerde kvartal var solide, og flyselskapet ga både topp- og bunnlinje et realt løft.
Fremover forventer SAS imidlertid betydelig lavere tilbud og etterspørsel, og spår en EBIT-margin på 3-5 prosent for regnskapsmessig 2020.