<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Svakere fra H&M - Black Friday får «skylden»

Kleskjempen H&M økte omsetningen i selskapets regnskapsmessige fjerde kvartal, men Black Friday-salget kom ikke med. 

Publisert 16. des. 2019
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 193 ord
Svakere enn ventet: Kleskjempen H&M leverte svakere omsetning enn ventet i selskapets regnskapsmessige fjerde kvartall . Her ved CEO Karl-Johan Persson. Foto: NTB Scanpix

H&M hadde en økning i salget i lokale valutaer på 5 prosent til 61.704 millioner svenske kroner i det avvikende regnskapsårets fjerde kvartal, mot samme kvartal i 2017/2018.

Det var på forhånd ventet en oppgang på 5,7 prosent til 62.267 millioner svenske kroner i det avvikende regnskapsårets fjerde kvartal, sammenlignet med samme periode året i forveien.

I rapporten står det at Black Friday slo negativt ut for kleskjempen, da dagen falt en kalenderuke senere, som betyr at en del av omsetningen ikke blir synlig før i desember.

Beløpet er imidlertid ventet å bli 500 millioner svenske kroner.

Justerer man salget for dette beløpet, økte salget i lokale valutaer med 6 prosent, sammenlignet med året i forveien.

Ifølge Dagens Industri hadde meglerhusene ABG Sundal Collier og Nordea spådd i forkant av dagens rapport en svakere avslutning på året.

For det avvikende regnskapsåret 2019 fortsatte H&M-gruppen likevel veksten.

Nettosalget økte med 11 prosent til 232.764 millioner svenske kroner i det avvikende regnskapsåret 2019, mot 210.400 i det avvikende regnskapsåret 2018.

Selskapet legger frem helårsrapporten 30. januar 2020.

H&M har steget hele 50 prosent på børsen hittil i år.