<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Norwegian bør være relativt godt posisjonert

    Publisert 6. feb. 2020 kl. 11.09
    Oppdatert 6. feb. 2020 klokken 11.32
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 355 ord
    INNTEKTSVEKST: I januar fløy Norwegian rett under to millioner passasjer, hvor nettoinntekten pr. passasjerkilometer landet på 0,40 øre. Dette er en økning på hele 15 prosent sammenlignet med januar-tallene i 2019. Her ved konsernsjef i flyselskapet, Jacob Schram. Foto: NTB Scanpix

    DNB Markets, SEB og Arctic Securities mener ifølge oppdateringer Norwegian Air Shuttles' trafikktall for januar viste en positiv utvikling, skriver TDN Direkt.

    Norwegian hadde en passasjertrafikknedgang (RPK) på 24 prosent i januar 2020, sammenlignet med samme periode året før. 

    Yielden, som viser inntekt pr. passasjerkilometer, var 0,40 kroner i måneden, mot 0,35 kroner, som gir en oppgang på 15 prosent på årsbasis, mens inntektene pr. tilgjengelige setekilometer (enhetsinntektene) var 0,32 kroner, mot 0,26 kroner, en oppgang på 22 prosent på årsbasis.

    Støtter strategi

    SEB trekker ifølge nyhetsbyrået frem blant annet at enhetsinntektene viste en oppgang på 22 prosent i januar, mot konsensusforventingen om en oppgang på 11 prosent, noe som støtter selskapets strategi om å gå fra vekst til lønnsomhet.

    Videre fremhever SEB at Norwegian i noe tid nå ikke har sikret deler av selskapets drivstofforbruk, men at de nå har økt drivstoffsikringen på attraktive nivåer sammenlignet med konkurrenter. 

    Meglerhuset anslår at selskapet nå har sikret 30-40 prosent av drivstofforbruket de første ni månedene av året til en pris på 570 dollar tonnet, mens de fleste konkurrenter har sikret deres drivstoffkostnader til priser som ligger 20 prosent høyere, skriver TDN Direkt.

    SEB konkluderer videre med at Norwegian i hvert fall i januar ikke ble påvirket av koronavirusutbruddet.

    «Etter vårt syn bør Norwegian være relativt godt posisjonert med tanke på effekten av epidemien. Flyselskapet har bare noen få destinasjoner i Asia, og de er i Thailand. I mellomtiden har prisen på olje falt vesentlig, noe som gir Norwegian en klar fordel sammenlignet med rivaler som har sikret mesteparten av deres 2020-drivstoffkjøpet på mye høyere nivåer», skriver meglerhuset.


    Bedre enn ventet

    Også Arctic Securities viser ifølge nyhetsbyrået til at trafikktallene til Norwegian for januar var bedre enn forventet. 

    Norwegian har ved utgangen av januar hedget 434.000 tonn drivstoff i år, noe meglerhuset anslår utgjør 26 prosent av drivstofforbruket.

    DNB Markets viser til en betydelig bedre yield-utvikling enn ventet og høyere kabinfaktor. Meglerhuset, som før børsåpning ventet en positiv kursreaksjon på 5-10 prosent, venter at konsensusestimatene for ebitda i 2020 vil bli oppjustert med tre prosent etter trafikktallene, skriver TDN Direkt.