Shortinteressen øker

Shortinteressen i aksjemarkedet har tatt seg opp, men mindre enn ventet, ifølge analytiker Odd Weidel i SpareBank 1 Markets. I NEL er imidlertid shortingen på vei ned.

INGEN KRISESTEMNING: Ifølge analytiker Odd Weidel i SpareBank 1 Markets er det mindre shortinteresse nå sammenlignet med andre, store negative hendelser. Foto: Ivan Kverme

Ny informasjon om at coronaviruset er i ferd med å spre seg fra Kina til resten av verden førte til at Oslo Børs startet uken med en å dundre ned 4 prosent. De eneste som kunne juble over det var shorterne, som tjener på fallende aksjekurser.

Analytiker Odd Weidel i SpareBank 1 Markets følger nøye med på shortinteressen både på Oslo Børs og i de viktigste selskapene internasjonalt. Selv om shortinteressen har tatt seg noe opp den seneste tiden, er han overrasket over at det ikke er flere pessimister.

– Shortinteressen har tikket oppover, men den er fortsatt på ganske lave nivåer, sier han.

Det kan tyde på at investorene foreløpig ikke frykter at aksjemarkedet skal gå inn i en lang, nedadgående spiral. Det synet fikk støtte tirsdag, da hovedindeksen på Oslo Børs utviklet seg ganske flatt, og kun enkeltaksjer falt mye. 

Viruset nærmer seg

I en ny rapport tirsdag viser Weidel til at shortinteressen var langt høyere i 2015–16, da Europa ble hjemsøkt av en rekke terroranslag fra IS og sympatiserende tilhengere.

Hvis viruset sprer seg videre til resten av Europa og USA, er det naturlig å anta at også shortinteressen øker
Odd Weidel, analytiker

– Når en krise inntreffer i nærområdet og påvirker dagliglivet til folk flest, øker også shortinteressen. Det kan kanskje forklare at shortinteressen foreløpig ikke har tatt seg mer opp, sier analytikeren, før han legger til:

– Vi ser imidlertid nå at coronaviruset har spredd seg til Italia. Hvis viruset sprer seg videre til resten av Europa og USA, er det naturlig å anta at også shortinteressen øker, og da spesielt for alle selskaper som har med reiseliv å gjøre.

Weidel har sett på shortinteressen for flere reiselivsselskaper, og konklusjonen er at forskjellene er store. Mens bare 0,5 prosent av utestående aksjer i Ryanair er shortet, er andelen på 12,9 og 12,7 prosent for henholdsvis SAS og Norwegian.

– Norwegian er kanskje den aksjen i Norge som har vært mest shortet de seneste årene. Nivået nå er veldig høyt, men ikke spesielt mye høyere enn tidligere, sier han. 

Mindre short i NEL

Det seneste året har ESG og ansvarlige investeringer hatt medvind på børsen. Aksjekursen til ESG-selskapene har gått til himmels, anført av panteselskapet Tomra og hydrogenselskapet NEL.

FÆRRE PESSIMISTER: Konsernsjef Jon André Løkke i NEL opplever redusert shortinteresse. Foto: Eivind Yggeseth

I shortmarkedet er imidlertid ikke trenden entydig. Mens shortinteressen i Tomra har skutt i været det seneste halvåret, har den gått motsatt vei i NEL.  Selv om mange eksperter Finansavisen har snakket med har problemer med å regne seg frem til dagens verdsettelse av NEL, er det likevel stadig færre som velger å satse pengene sine på en kursnedgang.

Sammenlignet med i fjor sommer er andelen shortede aksjer i NEL redusert fra over 8,8 prosent til rundt 4 prosent, viser Weidels data.

– Tradingen i NEL er enorm om dagen, med mange investorer som går inn og ut av aksjen daglig. Det kan også medføre at shortingen går litt opp og ned, sier analytikeren.

Mindre usikkerhet i Tesla

Et annet tydelig fenomen internasjonalt er at investorene er usikre på hvordan bilindustrien vil se ut om noen år. I USA er bilaksjer den klart mest shortede sektoren, med rundt 5 prosent av aksjene shortet. Softwaresektoren følger deretter, men der er andelen bare rundt 2 prosent.

ØKT TILLIT: Investorene får stadig større tro på at Tesla vil kunne ta opp kampen med de store og etablerte bilprodusentene. Foto: NTB scanpix

Også Tesla-aksjen er mye shortet, men der peker utviklingen rett ned. Mens 27 prosent av aksjene i fjor sommer var shortet, har dette nå krympet til 7 prosent.

«Dette er min «by far» dårligste investering. Det har vært en veldig dyr lærepenge,» sa forvalter Jan Petter Sissener til Finansavisen tidligere i februar. Da hadde han tapt 94 millioner kroner på å spå nedgang i Tesla-aksjen. I stedet har den fortsatt himmelferden i år.

– Investorene var lenge usikre på om Tesla ville klare seg. Nå er noe av den usikkerheten borte ettersom selskapet rapporterer stadig bedre tall. Tror man dessuten på at bilindustrien er ved et veiskille, er egentlig Tesla i dag den eneste investeringsmuligheten, sier Weidel.