<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Storkontrakt til Solstad Offshore

Solstad Offshore er tildelt en kontrakt som vil gi arbeid til tre konstruksjonskip i godt over et år.

Publisert 17. des. 2020
Oppdatert 17. des. 2020
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 215 ord
Article lead
lead
SIKRET JOBB I ØSTEN: Subsea-/konstruksjonsskipet Normand Frontier. Foto: Solstad Offshore

SOFF

Kontraktene kommer på rekke og rad for Solstad Offshore.

Torsdag meldte rederiet først om kontrakt for tre av sine forsyningsskip. Deretter ble det kjent at Skudeneshavn-rederiet skal leie ut tre av sine store konstruksjonsskip til en ikke navngitt, men stor, internasjonal entreprenør.

De tre skipene Normand Navigator, Normand Frontier og Normand Australis skal benyttes på prosjekter på østkysten av India. 

Kontrakten er ventet å tre i kraft første kvartal 2021 og har en kombinert potensiell varighet på omtrent 450 dager, i tillegg til mobilisering og demobilisering.

Solstad Offshore har som vanlig ikke oppgitt verdien på kontraktene.

Kursoppgang

I tillegg er Normand Frontier tildelt en kontrakt i Australia som vil starte i andre kvartal 2021, i etterkant av førstnevnte kontrakt. Denne har en varighet på opptil 3 måneder.

Gårsdagens kontraktsfangst sendte Solstad Offshore-aksjen opp mer enn 8 prosent på Oslo Børs torsdag, og aksjen har dermed steget over 60 prosent den seneste uken.

Fikk Maximus-kontrakt

Tidligere i desember ble det også kjent at Solstad Offshore hadde sikret kontrakt til sitt største og dyreste fartøy, subseaskipet «Normand Maximus».

Skipet skal jobbe i fem måneder for en ikke navngitt kunde i Latin-Amerika, med oppstart i desember.

Opprinnelig gikk skipet på en åtte år lang kontrakt med Saipem, men i september terminerte den italienske energigiganten avtalen etter bare halvgått løp. Termineringen medførte at 1,9 milliarder kroner  av Solstad Offshores ordrebok forsvant.