KjøpLogg inn

Kjempebot til Samsung for villedende markedsføring

Samsung er blitt dømt til å betale nesten 100 millioner kroner etter at de i flere år hadde villedende reklame for Galaxy-telefonen deres i Australia. 

Publisert 23. juni 2022 kl. 11.38
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 195 ord
ØDELAGT? Samsung reklamerte for at smarttelefonene deres var mer vannresistente enn det viste seg. Problemet oppstod da brukerne gikk for å lade telefonen mens den fortsatt hadde vann i ladeporten. Samsung har siden løst dette problemet i senere modeller. Foto: Bloomberg

Samsung Electronics har gått med på å betale en bot på 14 millioner australske dollar, drøyt 96 millioner kroner, for villedende reklamer om vannresistent funksjon på noen av smarttelefonene deres.

Etter å ha først protestert , skal Samsung i Australia ha innrømmet å ha feilaktig informert kjøperne om nivået på vannmotstanden til syv av Galaxy-telefonene deres, ifølge det australske konkurransetilsynet. Konkurransetilsynet gikk til sak mot det sørkoreanske selskapet i juli 2019. 

Ifølge Samsung Australia er ikke dette noe problem i de nyere Galaxy-modellene. 

Hundrevis av klager

Mellom mars 2016 og oktober 2018 skal Samsung ha reklamekampanjer i både butikker og på sosiale medier hvor de hevdet at telefonene deres kunne brukes i basseng eller i havet. Og det australske konkurransetilsynet skal ha mottatt hundrevis av klager i denne perioden fra brukere som hevdet at smarttelefonene deres ikke fungerte ordentlig eller ikke i det hele tatt etter å ha blitt utsatt for vann. 

I den nevnte perioden skal Samsung ha solgt opptil 3 millioner Galaxy-telefoner i Australia. 

– Mange forbrukere som kjøpte en Galaxy-telefon kan ha blitt utsatt for de villedende annonsene før de bestemte seg for å kjøpe en ny telefon, sier tilsynets leder Gina Cass-Gottlieb i en kommentar