Analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto er stålbull på tank

Analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities tror Saudi-Arabias priskrig vil vare i flere måneder og at det ekstremt gode tankmarkedet vil fortsette.

HØYE RATER: Frontlines tankskip får plutselig godt betalt om dagen etter at Saudi-Arabias åpnet slusene. Foto: Japan Marine United

Omtrent det eneste på Oslo Børs investorer har kunne glede seg over de seneste dagene er aksjer i tankrederier. Det som ødelegger for oljerelaterte aksjer på Oslo Børs, er det samme som plutselig har ført til et ekstremt godt tankmarked – Saudi-Arabias priskrig i oljemarkedet.

– Dette har dratt tankratene til historisk høye nivåer, også over de perverse rekordratene på 300.000 dollar man så vidt fikk glimt av i fjor høst. Så lenge denne oljepriskrigen varer, og basert på signalene vi får fra begge parter vil priskrigen sannsynligvis vare noen måneder til, vil tankratene holde seg høye, sier analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities.

TANKBULL. Eirik Haavaldsen, analysesjef i Pareto Securities. Foto: Pareto Securities

Pengemaskiner

Mer olje i markedet, betyr med frakt. I tillegg må man regne med at flere av tankskipene vil bli trukket ut av markedet for å lagre olje nå som fremtidsprisene på olje er høyere enn spotprisene. 

– Frontline nyter naturligvis svært godt av det, og vil kunne tjene inn 20-30 prosent av dagens aksjekurs i løpet av årets to første kvartaler. Tilsvarende har Okeanis en glimrende flåte av skip som er i vannet nå, og aksjen prises langt under verdijustert egenkapital, på over 90 kroner, sier han.

Haavaldsen er også positiv til Hafnia.

– Med sine mindre produkttankere vil også Hafnia ha en fantastisk inntjening. Med en sterk balanse og klar utbyttepolitikk tror vi egentlig dette er den tryggeste tankaksjen i dagens volatile marked, sier han.

«Snuser» på tørrlast

Det er ekstremt store forskjeller innenfor shipping om dagen. Det er dårlige tider i de aller fleste segmentene, og coronaviruset har gjort situasjonen bare enda verre. 

– Mens tanksektoren nyter høye rater, er det ganske katastrofale tider for tørrlast og LNG. Tørrlast har vært i en negativ spiral lenge, og man kan ikke kun skylde på coronavirus. Frakt av kull og malm er nok i en strukturelt fallende trend, og vi tror ikke kinesisk stimulus vil være nok til å snu dette rundt, sier analysesjefen.

Han mener imidlertid at det kanskje er på tide å begynne «å snuse» på aksjer i Golden Ocean Group og Star Bulk. Disse har falt over 30 prosent hittil i år. 

– Begge disse har greie balanser og prises svært lavt på stålverdier. Ting kan bli så mye verre enn det er nå, sier han.

Svakt i LNG

Haavaldsen optimisme forsvinner helt når det handler om tørrlastrederiet Diana Shipping og LNG-rederiet GasLog:

– Diana Shipping har gamle båter, dårlige kontrakter, høye kostnader og usikret gjeld på toppen. Det er en ganske dårlig kombinasjon. GasLog er litt lik innenfor LNG; det er mye «forrige-generasjons» båter som går av gode kontrakter i år, og kommer inn i et helt forandret marked, sier han og legger til:

– Legg til usikret gjeld på toppen av det, og man har en farlig kombinasjon. Vi er negativ til begge, til tross for at de underliggende markedene neppe kan bli mye verre og aksjene har falt mye.

– Stor krise

Om coronaviruset og aksjemarkedet sier Haavaldsen at det føles litt meningsløst å spå utviklingen fremover:

– Vi er midt oppe i en stor krise, der etterspørselsjokket vi får av viruset er umulige å kvantifisere pr. dags dato. Finansmarkedene responderer med panikk, og priser en del selskaper som om det ikke skal komme noen morgendag. Vi tror jo at det kommer en morgendag, sier han og legger til:

– Timingen er dessverre umulig å si noe særlig om, og man må nok se litt mer konturene av hvor mye viruset sprer seg i USA før man kan konkludere med om man er nær eller rundt en bunn.

Anbefalinger

Kjøp: Frontline

Kjøp: Okeanis Eco Tankers

Kjøp: Hafnia

Nøytral: Golden Ocean Group

Nøytral: Star Bulk

Selg: GasLog

Selg: Diana Shipping