Berenberg-analytiker: Mener MIPS er det neste Gore-tex

Berenberg-analytiker Carl-Oscar Green Bredengen har funnet en ny favoritt i MIPS. Selskapet som produserer sikkerhetsinnlegg til sportshjelmer har allerede fått betalt for årets varer, betaler utbytte og har ingen gjeld. 

ØKT SIKKERHET: Berenberg ser stor oppside i MIPS' sikkerhetsinnlegg til sportshjelmer ettersom flere kaster seg på sykkelen heller ennå benytte kollektivtransport.  Foto: Dreamstime
Børsintervju

– Coronakrisen har utviklet seg fra i mars å være et supply chain-problem med stengte fabrikker i Kina til å bli et sluttmarkedsproblem etter som flere og flere økonomier har stengt ned, sier Carl-Oscar Green Bredengen, analytiker i Berenberg. 

FØLGER NORDEN FRA LONDON: Berenberg-analytiker Carl-Oscar Green Bredengen. Foto: Berenberg

Den finske emballasjeprodusenten Huhtamäki er blant selskapene som har fått kjenne på at den verdensomspennende nedstengingen har skapt mindre etterspørsel etter deres produkter. 

Rask gjeninnhenting

I fjor høst trakk Bredengen frem det Helsinki-noterte selskapet som den neste ESG-raketten som følge av strengere krav til miljøvennlig matemballasje. I dag har han et kursmål på 40 euro for Huhtamäki-aksjen som han mener en solid verdiaksje å ha i porteføljen.

– Stengte restauranter og redusert take-away tilbud er negativt for etterspørselen av matemballasje, spesielt for et selskap som betjener store aktører som Starbucks Coffe og McDonald's globalt. Aksjen fikk en real dipp i mars, men har begynt å hente seg inn igjen etterhvert som økonomiene gradvis åpnes opp, sier Bredengen. 

Også det norske industrikonsernet Borregaard, som har opplevd noe produksjonsnedstenging de seneste månedene, regner Bredengen med vil hente seg greit inn igjen ettersom markedene normaliseres. 

– Det er i slike tider Borregaard drar nytten av sitt diversifiserte produkt-tilbud.

Anbefalinger

+ Borregaard

+Huhtamäki

+ MIPS

= Husqvarna

Produserer for neste år

Berenbergs nye nordiske favoritt er det svenske selskapet MIPS som produserer beskyttelsesinnlegg til sportshjelmer. MIPS' produkt skal ifølge Bredengen redusere sjansen for hjernerystelse betydelig, og blir integrert som et tilleggskomponent i hjelmene. 

MIPS-hjelmer er lett gjennkjennelig med en liten gul logo på siden av hjelmen, og innleggene benyttes i dag av de største produsentene på verdensbasis.

– Slik vi ser det er MIPS i ferd med å posisjonere seg til å bli Gore-tex innenfor hjelmindustrien, sier Bredengen. 

Til tross for den sterke markedsposisjonen består MIPS kun av 50 ansatte, og har en svært skalerbar forretningsmodell hvor om lag 70 prosent av inntektene er basert på lisenser. 

– Dette resulterer i en svært profitabel forretningsmodell med over 40 prosent driftsmargin, og mer enn 100 prosent avkastning på sysselsatt kapital. I år er det ventet at selskapet skal øke salget med 50 prosent, sier Brendengen, og legger til: 

– Selskapet sitter i dag på om lag 190 millioner svenske kroner i kontanter, betaler utbytte og har ingen gjeld. I tillegg skal det som produseres i disse dager selges først i 2021. Hjelmene i  butikkhyllene i dag har MIPS allerede fått betalt for. Det er attraktivt i dagens marked.

Hjelminnlegget Mips produserer er en relativt liten invetsering for hjelmprodusentene, samtidig som den øker prisen på hjelmene kraftig. Likevel er ikke sportshjelmer så dyre at Bredengen tror en usikker økonomi vil stoppe forbrukere fra å kjøpe dem. Analytikeren påpeker at sykkel som transportmiddel kan bli mer aktuelt som følge av at folk blir mer opptatt av smittevern. 

– Så å benytte seg av MIPS' teknologi er vinn-vinn for alle parter, sier Bredengen. 

Med et kursmål på 305 svenske kroner ser meglerhuset et oppsidepotensial på drøyt 17 prosent, basert på kursen sluttkursen fredag ettermiddag. 

Stengte hagesentre 

Husqvarna møter derimot mer motvind fra coronakrisen grunnet det korte salgsvinduet for hageartikler.

– Selv om folk nå er mer hjemme, og de fleste hager kanskje aldri har sett mer velstelte ut, er stengte hagesentre og jernvarehandler en utfordring. Første halvår utgjør om lag 65 prosent av årlig salg og 95 prosent av inntjening. Så coronakrisen treffer Husqvarna på det verst tenkelige tidspunktet, sier Bredengen.

Berenberg-analytikeren mener det først blir interessant å se på Husqvarna-aksjen igjen i første og andre kvartal 2021. Dermed har meglerhuset nedgradert kjøpsanbelfaingen til «hold».

mips
borregaard
huhtamaki
husqvarna
berenberg
carl-oscar green bredengen
Nyheter
Industri
Børs
Børsintervju