Forsiktig med Covid-vinnere!

Noen coronarelaterte forbruksmønstre vil reverseres neste år, ifølge Kepler Cheuvreux-analytikeren Markus Borge Heiberg. Butikkjeder som XXL og Byggmax kan rammes.

HAR STEGET MYE: XXL-kursen er opp med over 80 prosent hittil i år, delvis som følge av sterk omsetning under coronakrisen. Foto: Bloomberg
Børsintervju

– Utsiktene for norsk og nordisk handel og konsum varierer mye mellom de ulike segmentene, og de avhenger selvsagt av når vi blir vaksinert og dermed hvor raskt forbruksmønstrene endrer seg på nytt, hevder Borge Heiberg.

– I 2021, og i enda større grad 2022, får vi trolig en del motsatte effekter, ettersom folk allerede har investert i produkter og prosjekter med lang levetid, som sportsutstyr og oppussing.

VENTER NORMALISERING: Analytiker Markus Borge Heiberg i Kepler Cheuvreux. Foto: Kepler Cheuvreux
Utsiktene for norsk og nordisk handel og konsum varierer mye mellom de ulike segmentene
Markus Borge Heiberg, Kepler Cheuvreux

For høy kapasitet

Analytikeren er følgelig forsiktig med å utrope aksjer knyttet til sport, møbler og oppussing som langsiktige vinnere.

– Særlig frykter vi at den fysiske kapasiteten vil være for høy i de neste par årene, sier han.

– Mange butikker som burde vært lagt ned eller flyttet er fortsatt operative.

Borge Heiberg presiserer at en del covidrelaterte konsumendringer er permanente.

Blant annet har pandemien aksellerert en vedvarende trend med økt netthandel og bruk av hjemmekontor.

– At folk vil være mer hjemme på dagtid og reise mindre på jobb favoriserer de fleste varehandelskategoriene, kanskje med unntak av mote, hevder han.

Liker lavpriskjeder

Et resultat, ifølge Borge Heiberg, er at lavpriskjeder med et bredt vareutvalg vil være godt posisjonert, også i en verden der grensehandelen er tilbake.

– Fokuset på pris/kvalitet øker stadig, og da er det viktig å fremstå som best «verdi–for–pengene», forklarer han.

– Åpenbare kandidater her er Europris  og Tokmanni, og begge selskapene er vel eksponert mot den langsiktige trenden med økt konsum i hjemmet.

Også Orkla  drar nytte av denne tendensen. Konsernet er dessuten en viktig leverandør til butikkene. Borge Heiberg frykter imidlertid at stigende lavprisfokus og netthandel vil medføre at det selges mer av kjedenes egne merkevarer, på bekostning av Orklas produkter.

Er godt posisjonert

– I lavpris-segmentet er også Kid  og H&M godt posisjonert, fortsetter analytikeren.

– Førstnevnte nyter godt av at folk er mer hjemme, og vi er mindre bekymret for omsetningen i 2021/22 ettersom sortimentet typisk har lave enhetspriser og relativt hyppig skiftes ut.

Når det gjelder H&M, tror Borge Heiberg at markedet for hverdagsklær raskt vil ta seg opp, når en effektiv coronavaksine blir allment tilgjengelig.

– Innen sport- og byggevarer er trendene derimot lengre og produktene generelt dyrere, noe som innebærer at utsiktene for 2021/22 er mer usikre, sier han.

– I tillegg får disse kategoriene stadig mer konkurranse fra netthandlere, så er det en klar risiko for fysisk overkapasitet.

Anbefalinger

Kjøp:

Europris

Tokmanni

Kid

H&M

Hold:

XXL

Selg:

Orkla

Byggmax

børsintervju
kepler cheuvreux
markus borge heiberg
xxl
kid
europris
orkla
h&m
byggmax
Nyheter
Børs
Børsintervju