<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

E6-konkurranse avlyst – prøver på nytt om en måned

Prisen på E6-etappen mellom Lillehammer og Øyer estimeres til 1,3 milliarder kroner.

Publisert 30. sep. 2020
Oppdatert 30. sep. 2020
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 244 ord
Article lead
lead
SYDOVER: Her fra byggingen av ny E6 ved Hamar tidligere i år, der det blir blir firefelts motorvei. Foto: Gard Setsaas
SYDOVER: Her fra byggingen av ny E6 ved Hamar tidligere i år, der det blir blir firefelts motorvei. Foto: Gard Setsaas

Nye Veier har denne uken avlyst konkurransen om hvem som skal få bygge ut E6 mellom Storhove i Lillehammer og Hunderfossen i Øyer i Innlandet. Ny konkurranse vil bli utlyst om en måned, ved månedsskiftet mellom oktober og november.

Bakgrunnen for avlysningen er at Nye Veier ikke fikk inn tilbud om tilfredsstiller kravene.

– Vi fikk inn kun ett tilbud, fra JV Implenia/Roadbridge. Det tilbudet hadde vesentlige forbehold som gjorde at vi måtte avvise tilbudet, sier Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked i Nye Veier, ifølge Veier24.

Den aktuelle strekningen er på 9,6 kilometer og består av firefelts motorvei og ny toløpstunnel på rundt 2,6 kilometer forbi Fåberg. Den er den nordligste delen av en utbygging av totalt 43 kilometer med firefelts motorvei med 110 km/t mellom Moelv og Øyer, som etter planen skal stå ferdig i 2025.

Estimert entreprisekostnad for E6 Storhove–Øyer er 1,3 milliarder kroner.

Ifølge Børseth planlegger Nye Veier nå at kontrakt for prosjektet vil bli undertegnet til sommeren.

– Nå tar vi med oss ny kunnskap og de nylig vedtatte reguleringsplanene inn i en ryddig konkurranse uten planrisiko, sier Børseth.

I januar ble det kjent at konkurransen om E6 mellom Storhove og Øyer sto mellom fem tilbydere:

  • AF Gruppen AFG med Norconsult som rådgivere.
  • Bertelsen & Garpestad og Metrostav med ÅF Engineering som rådgivere.
  • COMSA med SWS Engineering som rådgivere.
  • Implenia Norge og Roadbridge Holding med Sweco Norge som rådgivere.
  • NCC Norge med Multiconsult MULTI og NCC som rådgivere.