Skal bygge verdens lengste undersjøiske tunnel
Statens vegvesen har delt ut nordre del av Boknafjordtunnelen til Skanska, som får 5 milliarder kroner for å bygge 18,5 av de 26,7 kilometerne vei i tunnel.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F63331771.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D6f63c6bf5d61b768351493f768e700b6cc3978b4f67104ebefbf412ef9a4efd1)
Skanska har signert kontrakt med Statens vegvesen for å bygge nordre del av Boknafjordtunnelen, som et delprosjekt i E39 Rogfast, går det frem av en pressemelding mandag.
Skanska skal bygge en toløps tunnel fra Bokn i nord og halvveis mot Kvitsøy, det vil si 18,5 kilometer vei i tunnel og 2 kilometer vei i dagen. Kontraktssummen estimeres til 5 milliarder kroner, og vil bli inkludert i ordreinngangen i Norden i fjerde kvartal 2022.
Boknafjordtunnelen mellom Rogaland-kommunene Randaberg og Bokn vil med sine 26,7 kilometer og et bunnpunkt 392 meter under havbunnen bli verdens både lengste og dypeste undersjøiske tunnel.
«Anlegget vil bidra til å redusere reisetiden mellom Stavanger og Bergen med 40 minutter, samt legge til rette for et utvidet bo- og arbeidsmarked i regionen», heter det i meldingen.
Overlevering i 2029
Skanska vil gjennomføre prosjektet nesten utelukkende i egenregi, og lokale Vassbakk & Stol vil spille en sentral rolle. Selskapet vil få ansvar for bygging i dagsone, vei og grøfter i tunnel, samt stå for all transport av tunnelmasser fra mellomlager i tunnel.
Bemanningen i prosjektet vil ifølge meldingen vært jevnt høy, med rundt 150 tilknyttede ansatte i snitt – hvorav opptil halvparten med lokal tilknytning. Prosjektet gjennomføres som en utførelsesentreprise, og Skanska vant jobben etter en konkurranse med forhandlinger.
Blant de øvrige som søkte om å bli prekvalifisert til denne andre av tre Rogfast-kontrakter på mer enn 3,5 milliarder kroner var NCC og et joint venture mellom Implenia Norge og Stangeland Maskin.
De tre utenlandske søkerne var China Communications Construction Company, det italiensk/spanske joint venturet Webuild/Acciona og det spansk/koreanske joint venturet OHA Tunnel (Obrascón/Hyundai/Aldesa).
Byggestart planlegges til første kvartal 2023, med ferdigstillelse i tredje kvartal 2029.