Norad, Utenriksdepartementet og OfU har lenge fungert som «eksportkontor» for norske oljeinteresser. Norad har, med sitt OfU-program, kanskje bidratt til fossilenergiens aldersforlengelse ved å overse at u-landene kunne gå rett inn i «fornybaralderen» uten en tidkrevende, forurensende, fossil omvei.
Ny fornybar energi (unntatt vannkraft) er alltid blitt stemoderlig behandlet i Norad. I «Corruption the Nobel way» (2015) beskrev jeg, for døve Norad-, OED- og UD-ører, kampen fornybarmiljøet kjempet for at OfU ikke skulle få så stor makt og mye ressurser på bekostning av fornybar energi:
Den er for liten, kommer for sent og representerer neppe slutt på den særnorske nobelske korrumperingen
Vridningen i favør av norske oljeinteresser var tydelig. I OfUs årsrapport 2012 ble OfU-landene listet opp: Nigeria, Irak, Angola, Øst-Timor (nå Timor Leste), Sør-Sudan, Tanzania m. fl. I 2008 var 25 land inkludert.
Kristin Dypedokks masteroppgave ved UiO i 2012 avkledde dobbeltmoralen og norsk egeninteresse i Ghana. Til Finansavisen sa hun 7. januar det året: «Jeg fant og argumenterer for at OfU ble en strategisk del av norsk utenrikspolitikk som blandet utenriksforhold, bistand og norsk industripolitikk for å tjene både idealistiske og kommersielle interesser til den norske stat. Men OfUs økonomiske motivasjon for å bidra til internasjonalisering av den norske petroleumsindustrien ble ikke åpent diskutert i samfunnet.»
Den rørende norske omsorgen for u-landenes olje virker pussig, når man i dag vet hva Norge har hentet hjem av u-landenes naturressurser for å fylle opp Oljefondet. Den siste vendingen, at Norad ser på mulighetene for fornybar energi i u-land, kommer derfor ikke en dag for tidlig. Den fremstår som pinlig. Den er for liten, kommer for sent og representerer neppe slutt på den særnorske nobelske korrumperingen.
Harald N. Røstvik
Professor ved Institutt for sikkerhet, økonomi og planlegging, Universitetet i Stavanger