<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 5. feb. 2021 kl. 19.54
Oppdatert 19. jan. 2024 klokken 15.53
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 724 ord
BILFRITT BYLIV: Hverken parkerte biler eller særlig mange folk er vanlig å se her i Tordenskiolds gate ved Oslo Rådhus, heller ikke før coronapandemien brøt ut. Foto: Gard Setsaas

BM: Har bysentrum – mangler folk

Istedenfor Raymond Johansens festtaler må politikerne legge til rette for handelsstanden, skriver Anne Haabeth Rygg og Nicolai Øyen Langfeldt i Oslo Høyre.

«Tenk om jeg som byrådsleder ikke klarte å legge til rette for handelsstanden. Tenk hvilket problem jeg fikk da?» Det sa Raymond Johansen (Ap) under et møte med Oslo Handelsstands forening i 2017. Temaet var bilfritt byliv. «Å begrense bilbruken er ikke hovedmålet, derimot ønsker vi å bidra til et mer levende sentrum», fastslo han. Siden er kjøremønsteret i sentrum endret, og alle ladestasjoner og gateparkeringsplasser for personbiler fjernet.

Anne Haabeth Rygg. Foto: Oslo Høyre
Nicolai Øyen Langfeldt. Foto: Oslo Høyre

Debatten om mobilitet i sentrum og bilens rolle blusset på nyåret opp etter at Aftenposten intervjuet innehaveren av Fenaknoken, en bitte liten spesialforretning for norsk mattradisjon på Fridtjof Nansens plass, rett utenfor kontoret til byrådslederen. Eieren fortalte at butikken sliter, men at problemene startet lenge før coronakrisen.

Det er færre butikker, og færre grunner til å legge handleturen dit, noe som bidrar til et dødt sentrum utenfor arbeidstid

«Parkeringsrestriksjonene er vårt største problem, ikke pandemien.» Det tok ikke mange minutter fra saken ble publisert til debatten tok fyr i avisens kommentarfelt og på sosiale medier. På den ene siden sto alle som ser ut til å mene at det skal være en menneskerett å kjøre bil overalt hele tiden, og på den andre de som ser ut til å være imot bil alltid og uansett.

Glemt var selve kjernen i problemstillingen. Har byrådets grep ført til et mer levende sentrum? Fenaknoken er snart den eneste butikken på Fridtjof Nansens plass. Forex Bank har nylig stengt sin filial. Den svenske sengeprodusenten Hästens har også pakket sammen. Ingen henter seng fra Hästens med bil eller sykkel. De kjører den uansett hjem til deg.

TIL KAMP MOT PRIVATBILER: Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG). Foto: NTB

Komplett la ned sitt såkalte pick up-point ved rådhuset bare noen uker før coronanedstengningen i mars i fjor. Da hadde Power/Expert allerede trukket seg ut. Hvert enkelt tilfelle er ikke dramatisk, men i sum tegnes et bilde. Det er færre butikker, og færre grunner til å legge handleturen dit, noe som bidrar til et dødt sentrum utenfor arbeidstid. Noen av lokalene står fremdeles tomme, mens andre er blitt serveringssteder.

Da byrådet rullet ut sitt bilfrie bylivprosjekt for alvor i 2017, var Høyre kritiske. Ikke fordi vi mener det skal være fritt frem for alle som ønsker å ta bilen til sentrum, finne seg en gateparkeringsplass og handle. Det er nesten ingen som har hatt et slikt handlemønster i Oslo på mange tiår. I 2014 sto bilister for 7 prosent av omsetningen innenfor Ring 1. 7 prosent høres ikke mye ut, men i bransjer med små marginer kan det å miste 7 prosent av omsetningen over natten avgjøre om eierne velger å åpne butikken nest dag, eller konkurs.

Økt netthandel forklarer ikke hvorfor Grændsens Skotøimagazin sliter i sentrum, men selger godt på et bilbasert kjøpesenter i ytre by

Når Raymond Johansen konfronteres med lavere omsetning og færre kunder i sentrum, svarer han ofte at det skyldes netthandel. Det er kanskje en medvirkende årsak, men økt netthandel forklarer ikke hvorfor Grændsens Skotøimagazin sliter i sentrum, men selger godt på et bilbasert kjøpesenter i ytre by.

Spørsmålet er ikke om det skal være mulig å ta bilen til sentrum å kjøpe fenalår eller barnesko, men hvorfor kundene i det hele tatt skal ta turen dit for å handle. Vi opplever dessverre at dagens byråd ikke er opptatt av å legge forholdene til rette for handelsstanden. Snarere tvert imot.

Den kanskje største forskjellen mellom byrådets bilfrie forbilder i Europa, som München, Brussel og København, er at der bor det folk, midt i sentrum. Problemet I Oslo sentrum har aldri vært alle gateparkeringsplassene, som nå er fjernet, men at det bare bor omtrent tusen personer innenfor Ring 1.

Tiden er overmoden for en fordomsfri debatt om hvordan vi vil at Oslo sentrum skal være i fremtiden, og hvem som skal føle seg velkomne. Om det skal være gateparkering eller ikke er i det store bildet ganske uinteressant. Ønsker vi en kombinasjon av spennende butikker, et fantastisk kulturtilbud, og hyggelige serveringssteder, må vi som er ansvarlige politikere legge til rette for det. Ikke bare servere festtaler til handelsstandens medlemmer – slik Raymond Johansen gjør.

Anne Haabeth Rygg

Leder i Oslo Høyres bystyregruppe

Nicolai Øyen Langfeldt

Nestleder i Oslo Høyres bystyregruppe