Stiller feil spørsmål

Ofte ender industribedrifter opp med spesialtilpassede løsninger som er kostbare i innkjøp, og heller ikke gjør jobben over tid, skriver John Markus Lervik.

BOMMER OFTE: Industribedriftene stiller ofte feil spørsmål og ender opp med feil programvare, skriver John Markus Lervik i Cognite. Illustrasjonsfoto: Anders Horntvedt
Debattinnlegg

Etter flere møter med industribedrifter har jeg reflektert mye over forholdet mellom leverandører og brukere av utstyr og tjenester. En ting bekymrer meg: industribedrifter stiller ofte ikke de riktige spørsmålene når de skal kjøpe programvareløsninger fra teknologibedrifter. Det fører ofte til at industribedrifter ender opp med spesialtilpassede løsninger som er kostbare i innkjøp, og heller ikke gjør jobben over tid. Neste gang du sitter ved forhandlingsbordet, sørg for at du stiller de riktige spørsmålene. Her kommer noen forslag:

Hvordan sørger leverandøren for at programvaren kontinuerlig forbedres og skaper verdi for oss som kunde både på kort og lang sikt?

Man logger av tirsdag kveld, og når man logger på onsdag morgen, finner man ny funksjonalitet og bedre ytelse. Akkurat som applikasjonene vi bruker på smarttelefonen vår

Nøkkelen til SaaS-modellen, programvarer som leveres som skybaserte tjenester, er at produktet er under kontinuerlig utvikling. Man logger av tirsdag kveld, og når man logger på onsdag morgen, finner man ny funksjonalitet og bedre ytelse. Akkurat som applikasjonene vi bruker på smarttelefonen vår.

John Markus Lervik, konsernsjef i Cognite. Foto: Iván Kverme

Denne modellen krever at leverandøren har et tydelig veikart for videreutvikling og ressurser til både vedlikehold og forbedring over tid. Leverandøren bør også ha en prismodell som gir klare insentiver til dette.

Når du vurderer produktet, bør du derfor også vurdere utvikleren. Finn en leverandør som kun ser på lanseringsdatoen som et målepunkt på en lengre reise.

Hvordan vil leverandøren sørge for at installerings- og abonnementskostnadene er på et nivå som gjør at vi raskt får en gevinst fra investeringen, og at funksjonaliteten samtidig er god og relevant over tid?

Å utvikle og vedlikeholde spesialtilpasset programvare gjør at kunden den er utviklet for må bære hele kostnaden. Dersom leverandøren heller utvikler programvaren som et standardisert produkt, vil hele kundebasen dele kostnaden for utvikling og vedlikehold — samtidig blir produktet bedre og mer robust.

Når du vurderer ulike tilbydere, bør du derfor se på kundebasen og ambisjonene til tilbyderen. Med flere kunder har tilbyderen større mulighet til å investere i forbedringer av produktet.

Fungerer produktet med de andre løsningene vi bruker?

For altfor mange bedrifter er data fortsatt innesperret i hver sin systemsilo. I noen tilfeller har IT-bedrifter bidratt til å forverre denne situasjonen ved å «låse» kunder inne i sine egne økosystemer.

Her må industrien blir flinkere til å si nei. Krev standardiserte digitale løsninger som kan sammenkobles i en interoperabel infrastruktur, der forskjellige løsninger kan bruke de samme dataene i applikasjoner som passer dem best.

Digitalisering gir bedrifter muligheten til å skape et digitalt økosystem som de styrer selv. Velg leverandører som er åpne for å tilpasse seg og sine produkter til din infrastruktur, ikke omvendt.

Det kan koste mye arbeid å tenke nytt om innkjøpsprosessene våre. Men det vil koste mer for industrien å fortsette i samme spor

Det kan koste mye arbeid å tenke nytt om innkjøpsprosessene våre. Men det vil koste mer for industrien å fortsette i samme spor.

John Markus Lervik

Adm. direktør i Cognite