Finansdepartementet foreslo i høst å gjøre oljeselskapenes særskatt til en kontantstrømskatt. Lovendringene skal etter planen legges frem denne våren.
Etter omleggingen skal selskapsskatten trekkes fra i grunnlaget for særskatten. Det betyr at selskapene bare betaler særskatt av det som er igjen av overskuddet etter selskapsskatt. Samtidig økes særskatten til fra 56 til 71,8 prosent, slik at samlet skattesats forblir 78 prosent.
Dette er mer enn en teknisk endring. Fradrag for selskapsskatt er en forutsetning for nøytral særskatt.
Men først bakgrunnen for omleggingen:
Selskapene skal imidlertid fortsatt betale selskapsskatten, som ikke er nøytral. Blant annet er selskapsskatten periodisert, uten kompensasjon for venting gjennom friinntekt eller lignende.
Kostnaden ved å vente på fradrag gjør noen lønnsomme prosjekter ulønnsomme etter skatt. Selskapsskatten gir altså svakere investeringsinsentiver enn en nøytral skatt.
Dette gjelder både alle selskaper. Men oljeselskapene betaler mye av overskuddet i særskatt. Da må staten ta en del av kostnaden ved ikke-nøytral selskapsskatt, på samme måte som den tar en del av andre kostnader.
Når selskapsskatten trekkes fra, betaler staten i praksis 71,8 prosent av selskapsskatten. Det som da skjer er at staten også tar 71,8 prosent av kostnaden ved ikke-nøytral selskapsskatt. Selskapet sitter igjen med 28,2 prosent av selskapsskatten og av kostnaden ved at den ikke er nøytral, som skal dekkes av de 28,2 prosent det sitter igjen med av overskuddet – før selskapsskatt. Vi kan tenke på 71,8 og 28,2 prosent som henholdsvis særskattens og selskapets eierandeler.
Et eksempel: La et prosjekt være (1) lønnsomt etter selskapsskatt og (2) lønnsomt etter foreslått særskatt, men (3) ikke lønnsomt etter særskatt uten fradrag for selskapsskatt. Investeringskostnad er 10 milliarder kroner og inntekter 10,4 milliarder kroner. Overskuddet er 400 millioner kroner. La kostnaden ved ikke-nøytral selskapsskatt være 100 millioner kroner. Da får vi:
Åsmund Sunde Valseth
Samfunnsøkonom og daglig leder i Valseth Analyse, arbeidet tidligere med petroleumsskatt i Finansdepartementet