<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 25. aug. 2022
Oppdatert 31. aug. 2022
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 585 ord
Starter i det små: Men kravet om forhåndsregistrering i momsregisteret gir unødige oppstartsproblemer, skriver Anne Sofie Bjørkholt og Camilla Hammer Solheim. Illustrasjonsfoto: NTB

Kveles av moms før konsesjonen kommer

Staten bør åpne for forhåndsregistrering innen fornybar energi slik at disse slipper moms til konsesjon oppnås, skriver Anne Sofie Bjørkholt og Camilla Hammer Solheim i BAHR.

Det grønne skiftet, med tilhørende nedskalering av oljeindustrien og overgang til fornybarsamfunnet, skaper behov for å bygge opp ny industri basert på fornybar energi. Store investeringer må gjøres i anlegg for produksjon av energi basert på fornybare ressurser. Praksis knyttet til forhåndsregistrering i Merverdiavgiftsregisteret vanskeliggjør dette.

Som utgangpunkt er det et vilkår for registrering i Merverdiavgiftsregisteret at den som søker om registrering er en næringsdrivende som har hatt mva-pliktig omsetning på minimum 50.000 kroner over en tolvmånedersperiode.

Camilla Hammer Solheim (t.v.) og Anne Sofie Bjørkholt. Foto: BAHR

Det kan gå lang tid fra en virksomhet starter investeringer til det får omsetning. På noen områder kreves særskilte tillatelser/konsesjoner for oppstart. Energiloven, som er sentral i det grønne skiftet, stiller krav om konsesjon for å bygge, eie og drive anlegg for produksjon av kraft. Loven omfatter virksomheter med store investeringer i etableringsfasen til utvikling av teknologi, planprosesser og utredninger, politisk behandling og konsesjonssøknad.

Mva på kostnadene kan ikke fradragsføres uten at virksomheten er mva-registrert, selv om tanken er å drive mva-pliktig virksomhet i fremtiden. Mva blir dermed en ekstra likviditetsbelastning som må finansieres, i tillegg til selve anskaffelsene, frem til virksomheten har fått omsetning og kan få tilbakegående avgiftsoppgjør.

Når konsesjonspliktig virksomhet ikke kan forhåndsregistreres før konsesjon er innvilget, må virksomheten bære store merkostnader i en ofte kritisk oppstartfase

For å avhjelpe dette kan man forhåndsregistrere seg, og da får man likevel løpende mva-fradrag også i etableringsfasen. Blir det ingen omsetning på sikt, må fradragsført mva tilbakebetales. For å kunne forhåndsregistreres, må det fremstå som overveiende sannsynlig at virksomheten, når normal drift foreligger, vil ha en betydelig omsetning. Vilkåret skal begrense risikoen for at staten ikke får tilbakebetalt mva-fradraget fra virksomhet som ikke kommer i gang.

Kravet til sannsynlighetsovervekt kommer på spissen i tilfeller der det er krav om særskilt tillatelse for å drive den aktuelle virksomheten. Er det overveiende sannsynlig at virksomheten vil komme i gang før det er gitt slik tillatelse?

Høyesterett tok i 2015 stilling til om Bremangerlandet Vindpark kunne forhåndsregistreres før selskapet hadde oppnådd konsesjon. Skattekontoret hadde opprinnelig innvilget forhåndsregistrering i tre år, men avslo søknad om forlengelse ut over disse tre årene under henvisning til at selskapet ikke hadde fått konsesjon. Høyesterett mente det ikke var tilstrekkelig sannsynlig at virksomheten ville komme i gang. Det ble vist til at det under det aktuelle konsesjonssystemet gis et betydelig antall avslag, og at det er umulig for avgiftsmyndighetene å forutse hvilke selskaper som vil få søknaden innvilget. Så lenge konsesjon var en absolutt forutsetning for at Bremangerlandet Vindpark kunne gå over fra planleggingsfasen til anleggs- og produksjonsfasen, mente Høyesterett at sannsynlighetskravet ikke var oppfylt. Dommen er fulgt opp i senere praksis.

Når konsesjonspliktig virksomhet ikke kan forhåndsregistreres før konsesjon er innvilget, må virksomheten bære store merkostnader i en ofte kritisk oppstartfase. Adgangen til tilbakegående avgiftsoppgjør ved senere registrering vil ofte være av begrenset verdi eller utilstrekkelig. Dette vil ramme større virksomheter med lang investeringshorisont og ofte med samfunnsnyttig siktemål. Hensynet til at staten mulige tap har fått veie tyngre enn konsekvensen for virksomheten.

Praksisen understøtter ikke det grønne skiftet som vi er avhengige av. Mye har skjedd siden Høyesteretts dom i 2015. Tiltak som tilrettelegger og stimulerer initiativ og investeringer i det grønne skiftet er nå helt påtrengende. Staten bør åpne for forhåndsregistrering av virksomheter underlagt konsesjonsregimer innen fornybar energi slik at disse slipper å finansiere mva frem til det tidspunkt konsesjon oppnås. Dette vil være et godt bidrag til å sikre at viktige initiativer ikke kveles før de er satt i gang.

Anne Sofie Bjørkholt

Camilla Hammer Solheim

Advokater i Advokatfirmaet BAHR