Gikk etter brudd med eieren

Pål Reinert Bredvei gjorde sitt forrige selskap til vekstrakett, men fikk et kort opphold i Adstate. I fjor hadde bedriften sitt første år med underskudd siden 2007.

FERDIG I BEGRAVELSES-IT: – Det er naturlig at jeg trer ut av selskapet når oppdraget endrer seg, sier Pål Reinert Bredvei, tidligere daglig leder i Adstate. Foto: Helene Melseth Flaaen
Digital

– Gründer og største eier ønsket å tre tilbake i manesjen igjen. Det er naturlig at jeg trer ut av selskapet når oppdraget endrer seg og gründeren ønsker å involvere seg tett på driften igjen, skriver Pål Reinert Bredvei (44) i en SMS til Finansavisen.

Frem til nylig var han daglig leder i Adstate, som har spesialisert seg på IT for begravelsesbyråer.

Eller verdens smaleste nisje, som gründeren Simon Hansen Elvestad har kalt bedriftens markedsposisjon.

Adstate har i snart 20 år jobbet opp mot svensk og norsk gravferdsbransje, og de seneste årene har selskapet tilbudt en portal som er tett knyttet opp til begravelsesbyråenes nettsider.

Ble hentet fra Documaster

Til denne portalen er det også knyttet en digital minneside, der pårørende kan legge inn bilder av den avdøde, gi gaver til veldedige formål, bestille blomster til begravelsen og lignende.

Bakgrunnen til dette var at vi ikke var helt enige om den videre strategien til Adstate
Simon Hansen Elvestad, Adstate

Våren 2018 ble Bredvei hentet inn som ny sjef i Adstate. Han kom fra jobben som daglig leder i Documaster, som han på fire år bygget opp fra tre til 45 personer.

Også Documaster jobber med nisje-IT: Selskapet leverer programvare for arkivering og informasjonsforvaltning til offentlig sektor.

– Vi var ikke helt enige

Bredvei fikk imidlertid et kort opphold i Adstate. I mai 2018 ble han meldt inn til Brønnøysund som daglig leder, og 14. januar 2020 var han ute.

– Bakgrunnen til dette var at vi ikke var helt enige om den videre strategien til Adstate, skriver gründer Simon Hansen Elvestad (53) i en e-post til Finansavisen.

– IKKE HELT ENIGE: Simon Hansen Elvestad i Adstate. Foto: Adstate

Adstate har både vokst og tjent bra med penger de seneste årene. Samlet resultatmargin fra 2012 til 2017 er på 36,2 prosent, og i fjor økte i tillegg omsetningen med 30 prosent.

Men fjoråret ble annerledes. Det går inn i historien som det første tapsåret for Adstate siden 2007.

Adstate

(Mill. kr)2019 (prognose)2018
Driftsinntekter27,024,6
Driftsresultat-3,6
Resultat før skatt−2,52,9
Årsresultat-2,1

Eiere: Simon Hansen Elvestad (litt over 90 %). Øvrige eiere: Litt under 10 %.

– Adstate vil få et negativt resultat for 2019, men budsjetter og farten så langt inn i 2020 viser at vi vil klare å snu til et positivt resultat for inneværende år. Vi legger mye arbeid i å bygge om programmene våre til en ny arkitektur som gjør oss godt rustet for fremtiden, lover Elvestad.

– Fikk Bredvei sparken på grunn av tapet i fjor?

– Vedrørende Pål, så skyldtes det først og fremst uenigheter om strategien for videre vekst, med hvilken risiko vi ønsker å drive selskapet og om hvordan vi ønsker å finansiere den videre veksten, svarer Elvestad.

2 millioner digitale gjester

De seneste årene har Adstate flagget internasjonale ambisjoner.

Portalen Adstate leverer, når i dag pårørende i Sverige, Danmark, Storbritannia, Nederland, Slovakia og Tsjekkia.

– Vi har et tydelig fokus på å gjøre våre kunder i Norge og Sverige fornøyde, men utvikler også konsepter og digitale løsninger for markeder utenfor Norden, legger han til.

Tanken med minnesidene er å svare på tendensen med fallende opplag for papiravisene.

– Vi har en fantastisk vekst i bruken av våre digitale gravferdsløsninger. Bare i januar hadde vi rundt 2 millioner besøk på våre digitale tjenester, opplyser Elvestad.

Pål Reinert Bredvei
Simon Hansen Elvestad
Adstate
documaster
Nyheter
Digital