Skal bygge BankID i Uganda

Norske Quesnay og Laboremus Group må takle mer enn stengte grenser, karantene og coronavirus. Nå skal de bygge Ugandas nye system for digital kunde-ID.

TAR TERRENG I SØR: – Vi får en unik posisjon i Øst-Afrika, både når det gjelder kunder og troverdighet, sier Philip Røer, styreleder i Quesnay. Til høyre kommunikasjonsrådgiver Thea Høyer. Foto: Anders Horntvedt
Digital

Det norskeide selskapet Laboremus Uganda har vunnet anbud om å lage et system som tilsvarer BankID for banker og finansielle institusjoner i Uganda.

– Dette betyr at vi som norsk teknologiselskap får en unik posisjon i Øst-Afrika, både når det gjelder kunder og troverdighet, sier Philip Røer, styreleder i Quesnay, som står bak teknologien som brukes.

Både Quesnay og Laboremus Uganda inngår i konsernet Laboremus Group, som har hovedkontor i en ærverdig tidligere hovedgård på Tåsen i Oslo.

Norge, Serbia og Uganda

I disse dager står hovedkontoret tomt, i likhet med mange andre kontorlokaler.

– Som mange andre har vi sendt våre ansatte hjem. Heldigvis har ingen av våre folk fått påvist covid-19. Derfor kan vi jobbe relativt ufortrødent videre på hjemmekontor. Med selskaper i Norge, Serbia og Uganda, har vi lang erfaring med digital samhandling, fastslår Erik Lie, daglig leder i Quesnay.

Laboremus Group (konsern)

(Mill. kr)2019* 2018
Driftsinntekter57,952,7
Driftsresultat
Resultat før skatt1,45,3
Årsresultat

*Prognose.

Eiere: Erik Sletten Lie (40,9 %), Philip Røer (40,9 %), Hermund Årdalen (8,3 %), Håkon Blihovde Hjelstuen (8,3 %) og Laboremus Group AS (1,6 %).

Konsernet eies 100 prosent av datterselskapene Bøk Oslo og Quesnay.

I tillegg kommer andeler på 80 prosent i Solvr AS, 49 prosent av Epicentrum i Serbia og 66 prosent av Laboremus Uganda.

Laboremus Uganda har 30 ansatte i hovedstaden Kampala. Bedriften har levert norske fintech-løsninger til bank- og finansforetak i Øst-Afrika og Norden siden 2013.

Til nå har den største kunden vært dfcu Bank, som er landets nest største bank.

– Nå avanserer vi ett nivå i gradene. Ved å bruke ID-teknologi utviklet i Norge skal vi revolusjonere måten finansielle tjenester kan bli allemannseie i Uganda, sier Røer.

Quesnay

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter32,933,5
Driftsresultat1,9
Resultat før skatt0,61,8
Årsresultat1,4

– Sbanken ville ikke vært mulig å lansere i Norge, om det ikke var for et godt og effektivt ID-system, sier Henk Weidenfeld, teknologiansvarlig i Quesnay.

En stor, indisk aktør skal ha vært blant de andre som deltok i anbudskonkurransen i Uganda. Oppdragsgiver for anbudet er sentralbanken og bankenes interesseorganisasjon, Uganda Bankers Association.

– Står i midten av kappløp

– Der det i Norge handlet om å gjøre banktjenester billigere, handler det i Øst-Afrika om å digitalisere økonomien, og gjøre livsviktige tjenester som lån og forsikring tilgjengelig for alle, sier Røer.

Ifølge Røer har bankene i Uganda begynt å samarbeide for å møte konkurransen fra mobilbaserte finanstjenester.

Laboremus Uganda

(Tusen USD)20192018
Driftsinntekter698561
Driftsresultat
Resultat før skatt373
Årsresultat

– Dette samarbeidet er ikke ulikt hva banksektoren i Norge samlet seg om da de etablerte BankID, og senere Vipps, som nå eier BankID. I midten av dette kappløpet står selskapene i Laboremus Group, hevder Røer.

I første omgang rulles ID-teknologien ut til Ugandas banker, og deretter skal mikrokredittinstitusjoner og andre finansinstitusjoner kobles på.

Totalt 33 finansinstitusjoner er planlagt som brukere av systemet.

Tall fra 2018 tyder på at 2 millioner av en befolkning på 42 millioner benytter seg av banktjenester.

– Ved hjelp av digital ID-verifisering, ser vi for oss at antallet direkte brukere av banktjenester kan økes fra 2 til 10 millioner. Det vil sette den norskutviklede ID-løsningen i en unik posisjon til å vinne andre markeder også, akkurat slik BankID har gjort i Norge, mener Røer.

– Vil få nyttige erfaringer

I Norge har Quesnay Pareto Bank, SEB og flere av SpareBank 1-selskapene som kunder.

– ID-kontrakten i Uganda handler ikke bare om å ta norsk teknologi til Afrika. Vi er ganske trygge på at vi vil få nyttige erfaringer og kompetanse fra Uganda som vi kan bruke i Skandinavia, sier Weidenfeld.

«Know your customer», forkortet KYC, er et sentralt begrep i det Quesnay tilbyr. Regelverk for hvitvasking og terrorfinansiering pålegger bankene å samle inn og holde styr på informasjon om kundene.

– Vi har lang erfaring i å jobbe opp mot norske banker. Vi er ganske sikre på at advokater, finansforvaltning, eiendomsmegling og tilbydere av kryptovalutatjenester også vil trenge løsningene våre om noen år, sier Røer.

– Har merket lavere aktivitet

– Viruset har skapt stress og press på lønnsomheten i mange sektorer. Hvordan slår det ut for kundene deres?

– Det er litt tidlig å si hvordan det påvirker kundene. Vi har merket noe lavere aktivitet, men håper og tror at det øker fremover, svarer Lie.

– Urolige tider medfører usikkerhet i markedet. Investeringer settes på hold, og det ser vi konsekvensene av, i likhet med mange andre. Reguleringen av finansbransjen er den samme i disse coronatider som ellers. Compliance-produktene våre er derfor like aktuelle nå som i en normal situasjon. Så selv om aktiviteten er redusert, tror vi at den vil bli gradvis høyere fremover, legger han til.

quesnay
laboremus group
Thea Høyer
Philip Røer
uganda
Erik Lie
Henk Weidenfeld
Nyheter
Digital