Zelo og Henrik Jesman Sunde har hentet penger fra Harald Espedal og Christian Rokseth

IT-gründer Henrik Jesman Sunde pendlet mellom Norge og USA da viruset kom. Nå må han velge hvilken side av Atlanterhavet Zelo skal satse på.

SELGER TIL DNB OG BMW: – Akkurat nå er ikke lønnsomhet fokuset vårt, sier Henrik Jesman Sunde, daglig leder i Zelo. Foto: Anders Horntvedt
Digital

– De fleste som jobber med internkommunikasjon, vet hvor vanskelig det er å nå frem til de ansatte. De sliter enormt med å sikre at mer enn 60 prosent har oppfattet og forstått budskapet, sier Henrik Jesman Sunde, daglig leder og gründer i Zelo.

Epost, Slack, SMS, intranett eller bedriftsinterne wiki-nettsider: Kommunikasjonskanalene er mange. Oversikten kan gå tapt for selv den mest strukturerte, og beskjeder om alt fra brannøvelse til smittevern kan bli oversett.

Skal man tro reklamen, tilbyr Zelo sømløs distribusjon av innhold, i den kanalen hver enkelt ansatt faktisk liker å bruke. Avsenderen kan analysere aktiviteten i et dertil egnet panel.

– Det gjelder å få sanntidsdata på om internkommunikasjonen fungerer optimalt fremfor å stole på magefølelsen, sier Sunde. Zelo får i sin tur inntekter gjennom en månedlig abonnementsavgift.

I Norge er DNB, Toyota, BMW, SpareBank 1 og FUS-barnehagene blant kundene.

Pendlet mellom Norge og USA

Zelo har seks ansatte som er fordelt mellom USA og Norge, og frem til midten av mars pendlet Sunde mellom San Francisco, Stavanger og Oslo.

Det var da coronaviruset slo til.

– Jeg fløy hjem til Norge med en av de siste SAS-rutene som opererte fra San Francisco før de fikk ordre om portforbud i området, sier Sunde.

I januar ble Zelo tatt opp i et tre måneders akseleratorprogram i regi av venturekapitalmiljøet PeopleTech Partners. Den plassen vant bedriften i konkurranse med flere hundre gründerselskaper i og utenfor Silicon Valley, fastslår han.

INVESTOR: Magnus Jepson. Foto: Privat

– Kun fire selskaper blir tatt opp hver gang, og vi var den første ikke-amerikanske bedriften som ble tatt opp i programmet, sier Sunde.

Fordi akseleratorprogrammet er virtuelt ble ikke Zelo påvirket av coronaviruset.

2 millioner kroner i inntekter

Selskapet ble startet i 2018 som en spinoff fra Zoaring, som lager animerte forklaringsvideoer for bedriftsmarkedet.

I 2018 hadde Zelo 0,5 millioner kroner i omsetning i 2018, og et resultat før skatt på minus 0,7 millioner kroner.

Zelo

(Mill. kr)20182017
Driftsinntekter0,50,0
Driftsresultat−0,70,0
Resultat før skatt−0,70,0
Årsresultat−0,40,4
Eiere: Henrik Jesman Sunde (34,8 %), Simen Ytre-Arne (34,8 %), Rune Glasø (15,9 %), Smistad Management (9,0 %), Harald Espedal (2,4 %), Magnus Jepson (1,6 %) og Christian Rokseth (1,6 %).

Tallene for 2019 ønsker ikke Sunde å si noe om, men han opplyser at bedriften for tiden har 2 millioner kroner i årlige repeterende inntekter.

Så langt har selskapet fått kapital fra norske privatpersoner og engleinvestorer.

INVESTOR: Harald Espedal. Foto: Tommy Ellingsen

På eiersiden finner vi Magnus Jepson, som startet WooThemes & WooCommerce, Harald Espedal, tidligere sjef i Skagen-fondene, samt Christian Rokseth, som startet mobiltelefonselskapet Pixavi og senere solgte det til tyske Bartec.

– Jeg har tro på Zelo fordi bedriften har gode gründere som har bygget lønnsom forretning før. Den bygger på kompetanse og nettverk fra Zoaring, og den har et produkt som det er behov for, skriver Espedal i en epost.

Om fem år tror han bedriften kan ha god lønnsomhet fra en kundebase i Norden og USA.

Har hentet 7 millioner kroner

Hvilken side av Atlanterhavet bedriften skal satse hardest på, er imidlertid ikke avklart.

INVESTOR: Christian Rokseth. Foto: Startupmatcher

– Det kommer vi til å avklare i løpet av august. Det blir en forretningsmessig beslutning som vil få følger også for oss gründere personlig, sier Sunde.

Sundes makker er Simen Ytre-Arne, som han startet Zoaring med i 2013.

Dagens Næringsliv fortalte i 2015 om hvordan gründerne brukte Mastercard som egenkapital da de startet animasjonsfirmaet.

Så langt har gründerne hentet rett over 7 millioner i en kombinasjon av investorkapital samt lån og tilskudd fra Innovasjon Norge.

– Når skal dere tjene penger?

– Akkurat nå er ikke lønnsomhet fokuset vårt. Vi tilbyr programvare som en tjeneste, og kan gå med overskudd på temmelig kort varsel om vi skulle ønske det. Men de kommende årene er det vekst det vil handle om, svarer han.

Zelo
Henrik Jesman Sunde
harald espedal
Christian Rokseth
Magnus Jepson
PeopleTech Partners
innovasjon norge
Zoaring