Per Oldeide har tatt inn svenske Standout Capital som største eier i Papirfly

Sandnes-baserte Papirfly har fått de svenske venture-investorene i Standout Capital som største eier. Selskapet prises trolig til rundt 400 millioner kroner.

VOKSER UTE: – Vi får tak i nye, store globale selskaper, og vi har økt eksportandelen betraktelig. For to år siden kom 20 prosent av inntektene fra utenlandske kunder. I dag er andelen 50 prosent, sier Per Oldeide, gründer og daglig leder i Papirfly. Foto: Papirfly
Digital

– Veksten skyldes at vi lykkes utenfor Norge. Vi får tak i nye, store globale selskaper, og vi har økt eksportandelen betraktelig. For to år siden kom 20 prosent av inntektene fra utenlandske kunder. I dag er andelen 50 prosent, sier Per Oldeide, gründer og daglig leder i Papirfly.

Rolls Royce, Pfizer, BP, Credit Suisse, Goldman Sachs, IBM, Novo Nordisk, Mondelez, Philips, Philip Morris, Vodafone, Mars, McKinsey, Anheuser-Busch, Citibank og Unilever.

Ikke mange norske bedrifter har denne samlingen av verdens 1.000 største selskaper på kundelisten.

Men det har det lille programvareselskapet Papirfly, som tilbyr en markedsføringsportal med samme navn. Portalen brukes av over 10.000 ansatte i inn- og utland. 

«Genial og enkel markedsføring», skryter Sandnes-bedriften på nettsidene sine.

Coca-Cola, HSBC, Heineken, Danone og AstraZeneca er noen av kundene som er kapret de seneste to årene.

– Nå våkner kundene

Teknologien og produktet sto ferdig allerede i 2002. I mange år var både veksten og omsetningen minimal, men de seneste årene har inntektene økt med gjennomsnittlig 21,3 prosent i året.

– Produktet vårt sto ferdig i 2002. Problemet var at markedet ikke var modent for det. Konseptet er nøyaktig det samme i dag, men nå våkner kundene, sier Per Oldeide (58), gründer og største eier i Papirfly.

Bedriften lover en helhetlig programvareløsning som gjør det mulig for kjeder å produsere markedsmateriell i alle kanaler: Enklere, raskere og i tråd med selskapets profil.

Han bruker et eiendomsprospekt som eksempel.

Det glansede prospektet er på 68 sider, og har tekst på rundt halvparten av dem. 

– Tidligere måtte eiendomsmegleren sitte en dag for å lage et slikt prospekt, og det hadde mye lavere grafisk kvalitet. Nå kan det lages på 30 minutter. Produktet vårt sørger for at merkevaren bibeholdes, og vi setter den enkelte butikk i stand til å lage sitt eget markedsføringsmateriell.

– Ideen i Papirfly er, og var, å digitalisere mye av det arbeidet i et reklamebyrå som gjøres manuelt. I tillegg har vi kunder innenfor employer branding, Corporate Branding og eiendom, legger han til.

80 prosent repeterende inntekter

Oldeide er utdannet siviløkonom fra BI i Oslo, og jobbet 12 år i IT-bedrifter som Norsk Data, Cinet og Unique før han ble gründer.

Jeg fikk rundt 20 henvendelser fra investorer som ønsket kontakt fordi de vurderte å investere i selskapet
Per Oldeide, daglig leder i Papirfly

Papirfly bruker web-basert programvare, og rundt 80 prosent av inntektene kommer fra løpende, månedlige lisenser fra kunden. I tillegg kommer oppstartskostnader for å lage kundespesifikke maler og integrasjoner med andre løsninger.

I 2018 fortalte Oldeide om selskapets store vekstambisjoner til Finansavisen. Etter det var det nesten ikke fred å få.

– Jeg fikk rundt 20 henvendelser fra investorer som ønsket kontakt fordi de vurderte å investere i selskapet, sier han.

– Passet som hånd i hanske

I første halvdel av mars i år sa Papirfly ja til det svenske venture-selskapet Standout Capital.

Egentlig var planen å klare seg med den aksjonærstrukturen og egenkapitalbasen selskapet hadde.

I motsetning til mange software as a service-selskaper (Saas) tjener Papirfly penger: Siden 2006 har selskapet hatt årlige marginer på mellom 13 og 26 prosent.

– Standout Capital fokuserer utelukkende på skandinaviske software-selskaper med sterke vekstambisjoner. For oss passet de som hånd i hanske. Ikke nødvendigvis på grunn av kapitalen de rår over, men på grunn av nettverket og vekstkompetansen, sier Oldeide.

Standout Capital er nå største eier i Papirfly, med 33 prosent av aksjene. Den aksjeposten ervervet svenskene gjennom oppkjøp, ved at samtlige aksjonærer solgte en tredel av sine aksjer.

Partene vil ikke si hva selskapet ble verdsatt til, men hvis man benytter en standard verdsetting for Saas-selskaper og legger til litt for god lønnsomhet, ender man på rundt 400 millioner kroner.

– Per og teamet har lykkes veldig godt med å etablere Papirfly som et hurtigvoksende, lønnsomt software-selskap med en imponerende, internasjonal kundebase. Vi tror det har et konkurransedyktig tilbud innenfor sin nisje, og at det store muligheter for ekspansjon, uttaler Klas Hillström, partner i Standout Capital.

Tar sats i USA neste år

I år er prognosen å omsette for nærmere 100 millioner kroner. I 2023 er målet å nå 200 millioner kroner i omsetning. For å nå det målet skal selskapet samarbeide med salgspartnere.

– Partnerstrategi er en viktig nøkkel for å løfte nysalget. Vi ønsker partnere der vi inngår som en integrert del av partnerens programvaretilbud og konsept, og der vår merkevare fortsatt er synlig for sluttbrukeeren. Dette ser vi får effekt allerede i år, sier han.

I tillegg til hovedkontor i Sandnes har selskapet salgskontor i Danmark og Storbritannia. Neste år er planen å åpne opp i New York.

Papirfly

Papirfly (konsern)
(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter82,965,8
Driftsresultat10,110,7
Resultat før skatt10,612,3
Årsresultat8,69,8

Eiere: Standout Capital (33,3 %), Per Oldeide (15,8%), Knut Haaland (9,9 %), Nils Morten N. Lindal (6,6 %), Phil Owers (5,0 %), andre ansatte (29,4%).

– Vi kommer til å rekruttere en USA-sjef i høst, slik at vi vil være i gang med salgsarbeidet i det amerikanske markedet i 2021, sier Oldeide.

– Hvordan er konkurransebildet?

– Det er tegn til konsolidering innenfor nisjen, men vår største konkurrent er stadig å jobbe på gamlemåten. Selskaper bruker ennå spesialister internt og eksternt i stedet for å bruke løsningen vår, som både er tidsbesparende og hever kvaliteten, reklamerer Oldeide.

Nyheter
Digital