Rolf Risnes og Lars-Petter Windelstad Kjos i Motimate henter penger fra Investinor, Aller og Rema 1000

DNB, Apotek 1, Jernia, Recover, Enova, Staples, og Rema 1000 bruker Motimate til å gi ansatte faglig påfyll. Nå satser investorene på internasjonal vekst.

VOKSER: Motimate har på tre år hatt kraftig vekst i bruken av sin læringsplattform for arbeidsgivere. Nå får selskapet kapital til å vokse internasjonalt. Foto: Motimate
Digital

– Vi har brukere i 35 land, og vi har fått et internasjonalt team på to personer basert i Oslo som jobber med nye kunder utenfor Norge. Det ser vi resultater av etter bare noen måneder, sier Rolf Risnes, daglig leder og gründer i Motimate, som leverer en opplæringsplattform for arbeidsgivere.

Selskapet har på tre år hatt en kraftig vekst i bruken av sin SaaS-baserte (Software as a Service) læringsplattform.

Der kan bedrifter sette opp online kurs for sine ansatte som trenger faglig påfyll, samtidig som de kan administrere kursplaner, deltagerlister, oppfølging, resultatmåling og lignende. Samtidig ligner løsningen mer på sosiale medier enn tradisjonelle løsninger.

«Intranettet er dødt», har bedriften tidligere kunngjort.

MOTIMATE-GRÜNDERNE: Lars-Petter Windelstad Kjos (t.v.) og Rolf Risnes. Foto: Motimate

Sommeren 2019 hadde selskapet en kundebase på 70 selskaper og 50.000 brukere.

I løpet av de siste månedene har imidlertid kundemassen nesten tredoblet seg og Motimate tilbyr nå løsningen til over 160 ulike selskaper med mer enn 150.000 brukere.

DNB, Apotek 1, Jernia, Recover, Enova, Staples, og Rema 1000 er blant kundene.

– Har økt 167 prosent

– Bruken av Motimate har økt 167 prosent de siste fem månedene. Nå gjennomføres det mellom 4.000 og 6.000 kurs i Motimate hver eneste dag. Det vitner om stor vilje til omstilling, hevder Risnes.

– Hvordan skal dere klare å vokse internasjonalt når det nesten ikke er mulig å forlate Norge?

– De seneste månedene har vi vært gjennom en revolusjon når det gjelder digitale møter. Vi har diskutert å starte kontor ute, men vi har lagt det på is ute, sier Risnes.

Det er liten tvil om at Motimate er et attraktivt selskap. For oss som gründere var det derfor naturlig å øke eierandelen
Lars-Petter Windelstad Kjos, Motimate

– Er det ikke verre når dere skal ut og kapre nye kunder?

– Nei, mange kunder foretrekker å ha møtene digitalt uansett. Med covid-19 er ikke dette noen «big deal» i det hele tatt.

– Hvordan kommer dere i kontakt med kundene?

– I Norge handler det mye om «word of mouth». Utenfor Norge må vi jobbe litt annerledes. Da handler det om å kartlegge relevante bransjer og segmenter, og om å komme i kontakt med rett person med det rette budskapet.

Det store spørsmålet er om vi klarer å nå ut internasjonalt i tilstrekkelig grad
Rolf Risnes, Motimate

– Men tradisjonelle kundemøter er ikke noe stort savn. Kulturen vår har alltid vært å jobbe digitalt, og siste halve året har vi fått med oss fem nyansatte i Norge og fem i det øvrige Europa uten å møtes fysisk, sier Risnes.

Prises til rundt 100 mill.

Selskapet har nå hentet 30 millioner kroner til å finansiere ytterligere vekst. Pengene kommer fra dagens investorer: Aller Media, Investinor, Stayer Invest, REMA 1000, gründere og ansatte.

Etter det Finansavisen forstår prises selskapet til rundt 100 millioner kroner etter at emisjonskapitalen er kommet inn.

– Emisjonen ble overtegnet og gründerteamet økte sin eierandel betydelig. Det er liten tvil om at Motimate er et attraktivt selskap. For oss som gründere var det derfor naturlig å øke eierandelen, sier medgründer Lars-Petter Windelstad Kjos.

– Sentral aktør

– Det er ingen tvil om at Motimate har etablert seg som en sentral aktør i ed-tech landskapet. Tilnærmet ingen churn siden oppstart, en formidabel vekstkurve og solide avtaler med store norske og europeiske aktører gir Motimate en meget lovende fremtid, sier styreleder Anette Nordskog i en pressemelding.

Også Investinor er fornøyd.

Motimate

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter8,03,6
Driftsresultat−8,4−7,6
Resultat før skatt−8,6−7,8
Årsresultat−8,6−7,8
Eiere (etter transaksjonen): Aller Media (37,1 %), Stayer Invest (14,7 %), Investinor (10,1 %), gründerne (18,6 %), andre (19,5 %).

– Jeg er utrolig imponert over hvordan teamet i Motimate har håndtert de siste månedene og levert langt over plan. Når gründerne i tillegg lener seg så kraftig inn i emisjonen, forteller det alt om egen tro på selskapet og videre vekst, sier Patrick Sandahl, investeringsdirektør i Investinor.

– Hvilke problemer vil selskapet støte på de kommende par årene?

– Det store spørsmålet er om vi klarer å nå ut internasjonalt i tilstrekkelig grad. Jeg vet at produktet er bra, men den store oppgaven er å fange interessen til de potensielle kundene, sier Risnes.

HR-direktør Tore Høylie i Rema 1000 kan avkrefte at selskapet er blitt tidligfaseinvestor.

– Det er ikke vår strategi å kjøpe oss inn i selskaper som driver med annet enn dagligvare, men god opplæring er avgjørende for å levere gode kundeopplevelser, fastslår han. 

– Nå ønsker vi å alliere oss med dyktige folk, og slutte å drifte opplæringssystemene selv. Da går vi for det vi mener er beste løsning på markedet, og det er Motimate. Vi beholder vår andel i selskapet også etter emisjonen, og vi er glade for at de andre aksjonærene gjør det samme, legger han til. 

investinor
motimate
Rolf Risnes
aller media
rema 1000
Stayer Invest
Lars-Petter Windelstad Kjos
Patrick Sandahl
Nyheter
Digital