Hentet 15 millioner til smertelindring

Hvem gjør egentlig hva i bedriften din? ShiftX, Alliance Venture, Skagerak Maturo vil tjene penger på å vise deg det.

SKAL KURERE SMERTE: – Jeg så en stor smerte hos de aller fleste jeg var hos, sier Nikolai Strandskogen, daglig leder i ShiftX. Videre mot høyre salgssjef Kjetil Jortveit og teknologiansvarlig Eigil Sagafos. Foto: Anders Horntvedt
Digital

Hvem gjør egentlig hva i bedriften din? Det er ikke alltid så lett å svare på. Ansvar, oppgaver, teknisk utførelse og kontantstrøm følger ikke alltid organisasjonskartet.

Det var en erkjennelse Nikolai K. Strandskogen gjorde seg da han jobbet som konsulent for organisasjoner som Norwegian, PwC, Tryg, Nobels fredssenter og Den norske legeforening.

– Jeg så en smerte

– Jeg var innom flere selskaper som konsulent, og jeg så en stor smerte hos de aller fleste jeg var hos, sier Strandskogen.

Han beskriver at det var vanskelig å få ansatte til å se ut over interessene til sin egen avdeling, vanskelig å få oversikt over reell prosessflyt, vanskelig for den ansatte å forstå hvordan det han eller hun gjør påvirker andre deler av virksomheten – og ikke minst å få kartet til å stemme med terrenget.

– Dette er en universell utfordring som gjelder i alle organisasjoner, sier Strandskogen.

– Da jeg kom inn som konsulent handlet ofte oppdraget om å digitalisere eller forbedre virksomheten. Første steg er å få oversikt over hvem som gjør hva og hva systemene gjør. Den prosessen i seg selv skaper mye god læring og gode diskusjoner i organisasjonen. Men det hjelper ikke bedriften så mye hvis kunnskapen forsvinner ut når konsulentoppdraget er over. Denne smerten løser ShiftX, legger han til.

– Alle kan diskutere

Han er utdannet mediegrafiker og har tidligere jobbet i 07 Media, Netlife Design og Task Analytics.

Medgründerne Eigil Sagafos og Kjetil Jortveit hadde han jobbet med tidligere.

Man tar noe komplekst og koker det ned til noe alle kan forstå
Eigil Sagafos, ShiftX

Tanken med ShiftX er å visualisere hvordan virksomheten henger sammen. 

Selskapet har utviklet en programvareløsning som så langt har fått mer enn 25 kunder, med blant annet Rambøll, OBOS, Aker Biomarine, Helsedirektoratet og Coca-Cola på listen.

– Med ShiftX kan alle diskutere en utfordring eller en prosess, se samme bilde og diskutere det, sier salgssjef Kjetil Jortveit .

Han har studert finans ved BI og tidligere jobbet i Lowell, i Easypark og Task Analytics.

– Man tar noe komplekst og koker det ned

Teknologiansvarlig Eigil Sagafos understreker at ShiftX er mer enn et tegneverktøy.

SKJERMBILDE: Slik beskrives en kunde-onboarding-prosess i ShiftX. Foto: SKJERMBILDE FRA SHIFTX

– Man bruker ikke ShiftX til å tegne opp streker og bokser. Vi har laget et verktøy for å visualisere organisasjoner og prosesser. Hensikten er at man tar noe komplekst og koker det ned til noe alle kan forstå. For å komme hit brukte vi ni måneder på å lage et nytt, visuelt språk for fremstillinger av prosesser, sier Sagafos.

Han har tidligere jobbet i Netlife-systemet, Agens og Ivy, og som 19-åring var han med på å bygge opp Mediateknikk, som nå heter Creative Technology Norway.

– Vi er i dag et produktteam på tre som har utviklet systemet selv, og tilbakemeldingene vi får, er at det er ekstremt brukervennlig, sier Sagafos.

Selskapet har nå vokst til seks ansatte, og i 2020 ligger selskapet an til å omsette for 2,5 millioner kroner.

10 millioner fra Alliance Venture

Investeringsselskapet Alliance Venture hentet i juni 2020 600 millioner kroner til sitt fjerde fond, Alliance Venture Delta.

Partner Johan Gjesdahl bekrefter å ha skutt inn 10 millioner kroner i frisk aksjekapital i ShiftX.

Andre investorer går inn med til sammen 5,3 millioner kroner. Blant dem er:

* Investeringsselskapet Skagerak Maturo.

INVESTOR: Ståle Løvbukten. Foto: Privat

* Ståle Løvbukten. Seriegründer med investeringsselskapet Valuegarden. Han har tidligere vært med på å bygge opp Admincontrol og Questback.

ShiftX

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter1,10,3
Driftsresultat−0,80,0
Resultat før skatt−0,80,0
Årsresultat−0,80,0

Eiere (før transaksjonen): Nikolai Strandskogen, Kjetil Jortveit og Eigil Sagafos (31 %) hver. Andre (7 %).

* Evan Weaver, som var en tidlig ansatt i Twitter og jobbet med å skalere plattformen. Han er også grunnlegger av Fauna Inc.

Strandskogen vil ikke si noe om verdsettelsen, men bekrefter at gründerne beholder aksjemajoriteten i selskapet. Etter det Finansavisen erfarer prises selskapet til over 45 millioner kroner.

– Vi henter penger for å vokse, og vi ser for oss at dette kan bli stort på sikt. Ikke minst tror vi verktøyet har et stort internasjonalt potensial, sier han.

– Vi tror at ShiftX kan bli et hurtigvoksende selskap som tiltrekker seg de beste. Da vil ShiftX bli verdifullt, fastslår Gjesdahl.

– Hva er de to største problemene selskapet står overfor?

– Å skalere salg på en effektiv måte, samt å rekruttere superflinke folk til å bli med på reisen, svarer han.

shiftx
nikolai strandskogen
eigil sagafos
Alliance Venture
emisjon
ståle løvbukten
skagerak maturo
Johan Gjesdahl
Valuegarden
Evan Weaver
Nyheter
Digital