Fireganger prising i lead-generator

LeadX lover å pumpe markedsavdelingen full av hete salgstips. På 14 måneder mener gründer Tom Aas selskapet er blitt fire ganger så mye verdt.

– UTVIKLINGEN GÅR VELDIG FORT: – Fra januar og til nå har vi signert avtaler for 5 millioner kroner. Vi har fått 20 store kunder og har gjennombrudd i det britiske markedet, sier Tom Aas, gründer og daglig leder i LeadX. Foto: Anders Horntvedt
Digital

– De første salgsinntektene kom egentlig inn i 2020. Fra januar og til nå har vi signert avtaler for 5 millioner kroner. Vi har fått 20 store kunder og har gjennombrudd i det britiske markedet, sier Tom Aas (53), daglig leder i LeadX.

Finansavisen fortalte i august 2019 om gründeren som har brukt 20 år av livet på kunde- og salgssystemer.

Tidligere har Aas jobbet i Deloitte og Arthur Andersen, hatt mellomlederjobber i SAP og Fast, og vært daglig leder i CMA Contiki, et IT-selskap som i dag heter Exari Norway.

De seneste tre årene har han imidlertid jobbet på fulltid med utvikling og markedsføring av salgsprogramvaren LeadX 360.

Pumper ut «hot leads»

Tanken er at alle i organisasjonen kan starte en salgsprosess, og overlevere kontaktinformasjonen om potensielle kunder til markedsavdelingen, reklamerer han.

– Jeg har jobbet med salg i 20 år. Er det noe du aldri får nok nok av, er det «hot leads».

Idéen med appen er at potensielle kunder som bedriftens ansatte kommer i kontakt med på private hytteturer og barnas luciafeiringer, kan legges inn i appen.

Salgsavdelingen kan da bruke mindre tid på å plage kunder som ikke er interessert, mens tipseren blir belønnet med bonuspoeng og en andel av salget.

Programmeringen er det et miljø i India som har stått for.

– Salget går veldig fort

HP Norge, Atos, Move, Arribatec   , Qualified Solutions Group og Kärcher i Storbritannia er noen av kundene så langt.

– Salget og utviklingen av selskapet går veldig fort. Innen utgangen av året regner vi med å ha 5,2 millioner kroner i løpende, årlige inntekter. Vi har så mange potensielle kunder å jobbe med at trolig vi vil ha mellom 20 og 25 millioner kroner i løpende inntekter i september 2021, sier Aas.

For et år siden var Aas i markedet for å hente mellom 5 og 10 millioner kroner til en verdsettelse av LeadX til 15 millioner før den nye aksjekapitalen var kommet inn.

Siden da har selskapet fått inn det indiske utviklingsmiljøet vElement som aksjonær. Tidligfaseselskapet Simula Innovation har styrket sin posisjon, og det estiske venture-kapitalmiljøet Spring Capital, med Sean Percival i spissen, gikk med 80.000 euro i egenkapital.

Fireganget prisingen

På litt over et år har prisingen av LeadX gått firegangeren fra 15 til 60 millioner kroner.

– Nå henter vi mellom 3 og 7 millioner kroner til en prisantydning på 60 millioner kroner. Mer eller mindre alt vil gå inn i markedsføring og kundeoppfølging. Produktutviklingen er så å si ferdig, nå handler det bare om å gi gass, sier Aas.

Aas har store ambisjoner for selskapet sitt. Han har tidligere vist Finansavisen en prognose som viser 3 milliarder kroner i omsetning og en mulig børsnotering i 2024.

– Hva er realismen i det?

– Vekstpotensialet er veldig stort, og vi selger fortsatt inn en unicorn-story. Men man er kanskje blitt mer ydmyk det seneste året. Nå tenker jeg bare 12 måneder av gangen. Vi må ta ting stegvis, sier Aas.

Unicorn, eller enhjørning, er bransjelingo for et unotert gründerselskap som er verdt én milliard dollar eller mer.

– Når skal dere tjene penger?

– Det blir et investeringsløp i tre år til. Da ønsker vi enten å gå på børs eller å starte samtaler med et oppkjøp av bransjeaktører. Vi samarbeider allerede veldig godt med aktører som Salesforce og Superoffice. Det er fordi vi utfyller dem – vi er ikke konkurrenter, sier Aas.

LeadX

(Mill. kr)2019
Driftsinntekter0,1
Driftsresultat−1,2
Resultat før skatt−1,2
Årsresultat−1,2
Eiere: Tom Aas (54,5 %), Simula Innovation (15,3 %), vElement (3,6 %), Andreas Aas (3,5 %), Arnfinn K. Blom (3,4 %), andre (19,8 %).

For å komme dit planlegger Aas en større emisjon i september 2021 på mellom 50 og 100 millioner kroner.

På veien har Aas fått med seg en positiv attest. Den tidligere sjefen for produktutvikling i Salesforce, Jari Salomaa, er nå produktsjef og leder i bedriftens strategiske råd.

Han uttalte følgende før han bestemte seg for å bli med i LeadX-teamet:

SALESFORCE-VETERAN: Jari Salomaa - Leadx og tidligere Salesforce. Foto: Privat

«Alle selskaper som selger salgsløsninger eller salgstjenester har lett etter The Holy Grail of Sales. Den gir flere høykvalitets-leads inn i pipelinen. Du kan ha funnet denne hellige gralen».

Salomaa er fra Finland, og var i Nokia-ledelsen under mobilselskapets vekstår. Han forlot Salesforce i februar i år for å jobbe med LeadX og et annet selskap.