Svidde av 130 millioner på app-plattform

Fusetools hentet 100 millioner i investorkapital fra Northzone og Alliance Venture. Så begynte Silicon Valley å gi bort det bedriften skulle ta betalt for.

TUNG BØR: – Vi satset tungt på et produkt som møtte tøff konkurranse fra gratisalternativer, sier Anders Lassen, daglig leder i Fusetools (t. h.). Til venstre operasjonsansvarlig Christer André Larsen. Foto: Anders Horntvedt
Digital

– De økonomiske resultatene skyldes at vi i mange år satset tungt på et produkt som ble populært blant utviklere, men som så møtte tøff konkurranse fra gratisalternativer, sier Anders Lassen (35), daglig leder og gründer i Fusetools.

Selskapet utvikler en plattform for mobilapper, og har Atea, Arctic Securities og DNV GL på kundelisten.

130 millioner i minus

Fra 2012 til 2019 hadde selskapet et samlet resultat før skatt på minus 130 millioner kroner, mens den samlede omsetningen bare har vært på 12 millioner kroner.

– I de første årene var selskapet i praksis «pre revenue», med fokus på gratisbrukere, sier Lassen.

Han har bakgrunn fra NTNU-linjen i industriell økonomi, og har drevet med programmering siden han var 13 år.

– I år ser vi imidlertid at selskapet er i ferd med å bryte igjennom kommersielt. Vi har femdoblet kontraktsverdiene våre hittil i år, sier Lassen. 

I stedet for at utviklerne skal finne opp hjulet på ny, kan kunden redusere mengden arbeid ved å benytte vår plattform
Anders Lassen, Fusetools

Han spår at selskapet i år omsetter for 9 millioner kroner og får et resultat før skatt på minus 3 millioner kroner. 

– De seneste to årene har selskapet i praksis vært gjennom oppstartsfasen på ny. Det begynner vi å se fruktene av nå, sier Christer André Larsen, operasjonsansvarlig i Fusetools.

– Slipper å finne opp hjulet på ny

– Ideen bak selskapet har alltid vært å gjøre det lettere for bedrifter å lage mobile brukeropplevelser. Kundekretsen omfatter alt fra store bedriftskunder til små startups, sier Lassen.

Tanken er at apputviklere kan benytte seg at av Fusetools som en snarvei for å utvikle og vedlikeholde appene sine.

– Stadig flere bedrifter har produkter eller tjenester som skal ut i app-form. Mye av grunnstammen har vi imidlertid løst allerede. I stedet for at utviklerne skal finne opp hjulet på ny, kan kunden redusere mengden arbeid ved å benytte vår plattform, sier Lassen.

– Moderne brukergrensesnitt, analyse av bruksmønstre, betaling i app, automatiske forbedringer og testing er blant funksjonalitetene kundene får med å kjøre på Fusetools. Ellers må dette bygges opp fra bunnen av, reklamerer han.

Fusetools er blant annet mobilpartner for Veracity fra DNV GL, som i dag er selskapes største kunde.

Så kom Google og Facebook

Ifølge Dagens Næringsliv hentet Fusetools i 2016 100 millioner kroner fra Northzone, Alliance Venture og totalt 33 investorer.

Da var planen å ta betalt direkte fra apputviklere etter en ren software-as-a-service modell.

Noen måneder senere lansert imidlertid Google sin gratis programvarepakke Flutter, som gikk i direkte konkurranse med Fusetools' verdiforslag.

– Google lanserte et nytt gratisprodukt som var veldig lignende det vi skulle ta betalt for, og la sine markedsmuskler bak lanseringen. Facebook fulgte raskt etter med å endre lisensen på sitt produkt til å være helt åpen for bedrifter. Det gikk jo ikke an å konkurrere mot. Vi brukte halvannet år på å pivotere selskapet ut av den knipen, sier Lassen.

– Modellen i dag er at selskapet lisensierer ut plattformen til kundene som abonnement, og tilbyr tjenester og tilpasning på toppen ved behov, legger han til.

Har luket feil i flere år

Fusetools snakker primært med app- og digital-teamene i både større selskaper og startups.

– Vi har en plattform med rundt 40–50 komponenter som er ferdig integrert og som vi videreutvikler hver dag. Resultatet er at kundene får apper med høy og forutsigbar kvalitet der vi har luket ut feil etter flere års erfaring, sier han.

– Hvordan ser dere ut om fem år?

– Vi skifter nå gir til å vokse, så det vil avhenge av at vi får med flere flinke hoder både teknisk og kommersielt. Ambisjonen er å doble omsetningen neste år sammenlignet med 2020, og vokse internasjonalt mot ny dobling i 2022, svarer Lassen.

HEVDER Å SE LYS I TUNNELEN: – Vi har kul teknologi, internasjonale ambisjoner og en skalérbar plattform, påstår Anders Lassen, daglig leder i Fusetools. Foto: Anders Horntvedt

Planen nå er å være cashflow-positiv i løpet av 2021. Selskapet har allerede penger på bok til vekst, men holder også muligheten åpen for å fylle på mer for å akselerere ytterligere. 

– Er investorene utålmodige etter å få tilbake pengene?

– Vi jobber hver dag med å bygge et verdifullt og spennende selskap som gir god avkastning på investert kapital. Vi har kul teknologi, internasjonale ambisjoner og en skalérbar plattform, svarer han.

anders lassen
fusetools
northzone
Alliance Venture
dnv gl
veracity
Nyheter
Digital