Skeptisk til supervekst i sør

Omsetningen i SmartDok er mer enn doblet siden 2016. Men selv om Visma er blitt hovedeier, ligger den internasjonale ekspansjonen på is.

FANT X-FAKTOREN I NORGE: – Det er ofte en X-faktor som gjør at du lykkes første gang. Akkurat den er vanskelig å kopiere, sier Bjørn Tore Hagberg, daglig leder og gründer i SmartDok. Foto: Anders Horntvedt
Digital

ALTA: – Du klarer aldri klarer å kopiere den suksessen du skapte første gang. Erfaringen fra Visma viser at det er best å ikke skyte bredere enn man må. Det er bedre å vokse seg stor og bred i de markedene man har startet i, sier Bjørn Tore Hagberg (49), daglig leder og gründer i økonomi-software-selskapet SmartDok.

Suksess vet Hagberg litt om. Selskapet har vokst med rundt 30 prosent i året siden starten i 2005, og i 2018 solgte han og de øvrige gründerne flesteparten av aksjene i selskapet til Visma.

Avtalen med Visma går ut på at Saas-kjempen gradvis trapper opp eierskapet i SmartDok. Ved inngangen av 2020 satt Visma på 60 prosent av aksjene. I løpet av året er Visma kommet opp i 70 prosent, og i 2022 skal Visma ha 100 prosent av SmartDok-aksjene.

I år ligger SmartDok an til å omsette for 80 millioner kroner.

60.000 brukere i Norge

Ifølge Altaposten kunne Bjørn Tore Hagberg alene notere seg for over 55,6 millioner til holdingselskapet sitt Hagberg Holding AS.

De øvrige eierne hentet inn følgende som følge av salget: Per Tore Hansen (8,97 mill.), Trygve Bang Hansen (6,28), Frode Spein (4,49), og de fire siste (1,79).

Hagberg vil ikke gå detaljer rundt transaksjonen, men han opplyser at oppgjøret for de kommende aksjene vil avhenge av om visse milepæler blir nådd.

Ved å dokumentere arbeidet med mobilen skal håndverkere og anleggsarbeidere kunne legge bort kulepennen og glemme krøllete papirbilag, samtidig som de ansatte inne på på kontoret også får sitt.

I Norge bruker 60.000 medarbeidere SmartDok, og i Sverige er antallet 7.000.

Det svenske markedet har SmartDok jobbet med siden 2014. Hagberg vil ikke kalle Sverige-strategien en fiasko, men han bekrefter at den internasjonale satsingen har gått tregere enn han trodde.

MØRKT UTE, VEKST INNE: For Bjørn Tore Hagberg var det avgjørende at SmartDok skulle bestå som en lokal arbeidsgiver i Alta. Foto: Anders Horntvedt

Finansavisen fortalte om utenlandsplanene til SmartDok for seks år siden. Da het selskapet Ascella.

– Vi skal selge Smartdok i det svenske markedet, så vi kommer til å vokse internasjonalt. Deretter står Finland og kanskje Tyskland for tur, sa Hagberg i 2014.

– Noen selskaper, som Hubspot, har åpenbart klart å slå gjennom i flere land. Selskaper som leverer løsninger der man kan operere uavhengig av lover og regler har enklere for å internasjonalisere, mens eksempelvis de som leverer økonomisystemer må tilpasse løsningen til hvert enkelt land, sier Hagberg.

– Noe av årsaken til at enkelte selskaper lykkes i et marked og ikke i andre er at menneskene ikke de samme, verden er ikke det samme, markedet er ikke det samme og betingelsene rundt er ikke de samme. Dessuten er det ofte en X-faktor som gjør at du lykkes første gang. Akkurat den er vanskelig å kopiere, legger han til.

– Er det kategorisk slutt på planene om internasjonal vekst for SmartDok?

– Akkurat nå har vi i hvert fall ingen planer om videre ekspansjon, men det kan hende at det blir aktuelt på et senere tidspunkt. Om vi skal gjøre det, vil vi bruke god tid på å finne det rette markedet, og sannsynligvis alliere oss med et annet selskap, svarer han.

Startet med apper i 2005

Hagberg tok IT-utdannelse som 28-åring, og etter noen år som foreleser og lærer ved den lokale høyskolen, stiftet han sitt eget aksjeselskap i 2005.

Vi startet å lage app før app var et begrep
Bjørn Tore Hagberg, SmartDok

Drømmen var å kode, men arbeidsmarkedet i Finnmark var og er skrint for programmerere. Derfant han ut at han måtte skape sin egen arbeidsplass.

– Vi startet med å lage app før app var et begrep. Men det løsnet en gang rundt 2010. Da skjønte flere hva det var vi lagde og så verdien i det.

De første henvendelsene som oppkjøp kom allerede i 2009. 

– I 2018 dukket Visma opp, og da besluttet vi å starte en strukturert prosess med DNB som vår finansielle rådgiver. Det siste året kom det seks–syv henvendelser i med sikte på oppkjøp, sier Hagberg.

For ham var det avgjørende at selskapet i størst mulig grad skulle bestå som en lokal arbeidsgiver i Alta, og at gründerne kunne få styre selskapet videre. 

SmartDok

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter59,342,6
Driftsresultat15,85,8
Resultat før skatt11,70,0
Årsresultat8,4−1,4
Eiere (ved inngangen til 2020): Visma (60 %), Bjørn Tore Hagberg (26,4 %), Per Tore Hansen (4,3 %), Trygve Bang Hansen (3,0 %), andre (6,4 %).

– Det løftet har Visma holdt. Selskapet har nå 50 ansatte totalt, og vokser stadig, sier Hagberg.

Ved siden av jobben i SmartDok har Hagberg tatt eierposisjon i to andre selskaper: MK Evol som driver med utvikling av beltedrift til terrengkjøretøyer, og prop tech-selskapet Eiendomsappen.

smartdok
Bjørn Tore Hagberg
visma
Nyheter
Digital