Kaprer USA med lykkehjul og GIF-snutter

– Vi ser spesielt sterk vekst i USA fremover, sier IT-gründer Sindre Haaland. Videosnutter og bonuspoeng fra norske Dogu Salesscreen lokker medarbeiderne til å yte litt på ekstra hjemmekontoret.

JOBBER FRA NEW YORK: – Nå har vi over 100 prosent årlig vekst, og vi ansetter én ny person pr. uke, sier Sindre Haaland, daglig leder i Dogu Salesscreen. Foto: Privat
Digital

– Det er nå to og et halvt år siden vi gründerne tok inn investor og satset internasjonalt. Resultatet av dette er at vi har tredoblet omsetningen. Nå har vi over 100 prosent årlig vekst, og vi ansetter én ny person pr. uke, sier fastslår Sindre Haaland, daglig leder og gründer i Dogu SalesScreen.

Selskapet utvikler «sales performance software», altså programvare som øker selgernes motivasjon og ytelse. 

Programvaren kan integreres med løsninger som Salesforce og Hubspot, og tilfører gamification. Det vil si elementer som gjør det moro med salg og andre, litt trøtte arbeidsprosesser. Det innebærer for eksempel videosnutter i GIF-format når en medarbeider runder en milepæl.

Det kan også være bonuspoeng som veksles inn i gaver eller tilgang til digitale konkurranser som lykkehjulet.

Største eier i Dogu Salesscreen er Are Traasdahl. 

Traasdahl ifølge Kapital har en formue på 2,7 milliarder som oppsto etter at han solgte gründerselskapet TapAd til Telenor i 2016.

Jobber mot enhjørning-status

Dogu ble i 2016 spådd å bli ett av de første selskapene i Norge med status som enhjørning. Det er en betegnelse på et privateid selskap som er verdt over en milliard dollar.

Gründerne har et stykke igjen, men de er på vei: Ved den seneste emisjonen i november 2019 ble selskapet verdsatt til 200 millioner kroner.

Basert på den kursen er Sindre Haalands Dogu-aksjer verdt 65 millioner kroner.

Haaland er stolt over at Dogu Salesscreen nå er blitt et globalt selskap med ansatte i New York, Los Angeles, Singapore, Barcelona, Amsterdam, Stockholm, Gøteborg, Oslo og Trondheim.

KONKURRANSEMODUS: Selgerne kan dele videosnutter og utfordre hverandre på gjennomføring av arbeidsoppgaver. Foto: FAKSIMILE FRA DOGU SALESSCREEN

– Kort sagt har reisen vært helt fantastisk, mener han.

Omsetningen som rapporteres til Brønnøysund er på rundt 35 millioner kroner. Det er 43 prosent høyere enn tallet for 2019, og da er ikke tallene for USA med.

Selskapet har ved utgangen av 2020 5 millioner dollar i årlige repeterende inntekter fra programvare.

Remote salgsmotivasjon er spesielt vanskelig å gjøre manuelt for en salgsleder
Sindre Haaland, Dogu Salesscreen

Norge står for 45 prosent av inntektene i Dogu Salesscreen. USA har rundt 20 prosent, mens resten av verden utgjør 35 prosent.

– Veksten kommer først og fremst utenfor Norge, og vi ser spesielt sterk vekst i USA fremover. Det som driver veksten er bedrifter med salgsavdelinger og kundesenter på hjemmekontor eller kombinert hjemmekontor og vanlig kontor, påpeker Haaland.

– I fjerde kvartal økte omsetningen i lisensbaserte inntekter med 30 prosent sammenlignet med tredje kvartal. Det tilsvarer en årlig veksttakt på godt over 150 prosent, legger han til, og vi ser at denne trenden øker i første kvartal.

30 prosent vekst pr. kvartal

– Hvordan er dere blitt påvirket av corona?

– Vi mistet en del kunder innen reiseliv i starten. Deretter analyserte vi hvilke bransjer som ville få vekst som følge av corona, og konsentrerte innsatsen mot dem, det vil si softwareselskap, banker og forsikringsselskaper. Siden har vi vokst med en takt på 30 prosent pr. kvartal.

Dogu Salesscreen

(Mill. kr)2020 (prognose)2019
Driftsinntekter3524,5
Driftsresultat-−9,6
Resultat før skatt-−9,6
Årsresultat-−9,6
Eiere: Spring Capital Polaris (40 %), Sindre Haaland (23 %), Marius Ekerholt (9 %), Øystein Heimark (9 %), Johannes Markeng (5 %), Lars Høysæter (5 %), andre (9 %).

– Remote salgsmotivasjon er spesielt vanskelig å gjøre manuelt for en salgsleder. Men etterhvert som vi fikk flere og flere suksesshistorier fra kundene våre, økte pågangen fra nye kunder jevnt og trutt, hevder Haaland.

Høsten 2020 var det planen å gjennomføre en en større serie A-emisjon på mellom 7 og 15 millioner dollar.

Den ble utsatt.

– Vi har ikke et kapitalbehov nå fordi kundene våre betaler på forskudd. Dermed fører den økte veksten til et mindre kapitalbehov på kort sikt. I løpet av høsten ble flere og flere selskaper klar over effektene av gamification, og dermed har vi solgt langt over forventning, og dermed er kapitalbehovet mindre, svarer Haaland.

– Det kan selvsagt hende at vi bestemmer oss for å satse enda hardere, og at vi derfor vil hente penger, men det får vi se an utover våren og sommeren. Nå har vi mer enn nok med å levere eksisterende veksttakt, legger han til.

LYKKEHJUL: Medarbeiderne kan vinne bonuspoeng som veksles inn i gaver. Foto: FAKSIMILE FRA DOGU SALESSCREEN