Forhandler om milliardoppdrag

– På Follobanen er ikke løsningen å velge anbud kun på priser, sier Michael Bors, direktør, leverandør og marked, i Jernbaneverket.

Byggeplass. Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix.
Næringseiendom

I Gamlebyen i Oslo utføres forberedende arbeider med utbyggingen av Follobanen. Traseen tilrettelegges for den entreprenøren som får totalentreprisen for byggingen av jernbaneprosjektets innføring til Oslo sentralbanestasjon, skriver DN.– En 600 meter lang betongtunnel skal bygges her, sier Michael Bors, direktør, leverandør og marked, i Jernbaneverket til avisen.Ifølge DN er Follobanen Norges største landbaserte prosjekt til 26 milliarder. Mens Statens vegvesen og andre offentlige virksomheter tildeler oppdrag til dem som gir lavest pris og som består gitte kvalitetskrav, er Follobanens byggherre ikke bare opptatt av pris. Her vil oppdragsgiveren tildele milliardkontrakter basert på valg av løsninger.– På Follobanen er ikke løsningen å velge anbud kun på priser. Det er opp til entreprenørene å komme med løsningene som vil vektlegges. Vi går ikke etter detaljer, sier Bors til DN.