Lokker boligkjøper med ny BMW

Desperat utbygger tyr til kjent triks fra finanskrisetiden for å få solgt nyboligprosjekt.

Nyboligprosjektet Gullhellapynten i Asker har fått merke den kraftige bremsen i nyboligsalget på Østlandet, og etter at salget har stoppet helt opp tyr utbygger til et triks kjent fra finanskrisetiden, skriver Finansavisen. I annonsen lokkes det med at neste kjøper får en ny BMW i3 el-bil til en verdi av kr. 285.100,- med på kjøpet, som leveres ved overlevering av leiligheten.- Tre av elleve leiligheter er foreløpig solgt og så ønsker vi å selge et par til nå i høst før prosjektet settes i gang, sier eiendomsmegler Sverre Nielsen i DNB Eiendom.Null salg i septemberEtter at det ble solgt en leilighet i juni, en i juli og en i august, har så langt stått helt stille i september.Ifølge Finansavisen er åtte leiligheter, med prislapper fra 7,375 til 13,875 millioner kroner, forblitt usolgte. Utbyggeren bak prosjektet er Sagen Eiendomsutvikling, eid av Marius Sagen.Beløpet utgjør 3,9 prosent av verdien på leiligheten med den laveste prisen, 7,375 millioner. Går man til motsatt ende av prisspekteret, til leiligheten med prislapp 13,875 millioner, utgjør bilverdien beskjedne 2 prosent.- Det er ikke blitt et salg ennå, men vi jobber med fire-fem interessenter som sitter og teller på knappene, sier megleren til avisen. Prislisten er ifølge eiendomsmegleren ikke blitt justert siden salgsstart.- Selv om det står fastpris i annonsen, så er det ikke hugget i sten. Om det kommer en som sier at vedkommende ikke vil ha BMW, men heller 300.000 i rabatt, så er det godt mulig vi kan få til det, sier Nielsen.UheldigForbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth forteller at denne typen markedsføring blomstret opp da boligprisene falt i forbindelse med finanskrisen i 2008 og at de vil følge med på dette fremover.- Det er ikke ulovlig å tilby denne typen tilleggsprodukter når man selger bolig, så lenge vilkårene for tilbudet kommer klart fram, sier Lier Haugseth, ifølge Finansavisen.Haugseth mener at slike lokkemidler kan være problematisk. - Vi mener det er en uheldig praksis, fordi det kan trekke oppmerksomheten til forbrukeren bort fra det de bør ha fokus på når de skal kjøpe en bolig. Kjøp av bolig er en stor økonomisk avgjørelse. Derfor er det viktig at hovedfokuset i markedsføringen er på de faktiske egenskapene ved boligen, ikke på andre tilleggsfordeler.Ikke gått for langtHun får støtte av adm. direktør Christian V. Dreyer i Eiendom Norge.- Dette viser at det er blitt langt mer krevende å selge bolig, også nybolig, på østlandsområdet. Her ser vi et eksempel på at man forsøker å skille seg ut i konkurranse med andre prosjekter, men vi mener det er viktig at man primært ønsker å skille seg ut gjennom boligen som selges, sier Christian Dreyer.- Har man gått for langt her, når man tilbyr en bil ved kjøp av bolig?- Det kan sikkert diskuteres. Det er innenfor lovverket og det kommer tydelig frem at dette kun gjelder en boligkjøper. Samtidig mener jeg man bør utvise forsiktighet når man markedsfører tilleggsgoder i et boligsalg, som ikke nødvendigvis kan relatere seg til den aktuelle boligen, avslutter Dreyer.


Les også