<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

NRK-plakat gjorde susen for Saltdalshytta

- Effekten var utrolig. Finanskrisen merket vi ikke.

Publisert 22. nov. 2017
Oppdatert 22. nov. 2017
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 507 ord

I vår seneste episode av TV-serien Utbyggerne  har Hegnar.no snakket med Saltdalsbygg-gründer Per Aronsen.Aronsen og partner Ole Monsen solgte i juni i år selskapet som står bak Saltdalshytta til Ferd-eide Mestergruppen. Kjøpesummen er ikke kjent, men antas å ligge rundt 450 millioner kroner.Aronsen og Monsen eier fortsatt 25 prosent av Saltdalsbygg.Les også: Østerhus-brødrene øyner to milliarder - igjenTromsø-duoen overtok Saltdalsbygg i 1999, og opplevd en eventyrlig vekst. Da Mestergruppen kom på banen, var selskapet Norges nest største hytteprodusent.I dag bygger Saltdalsbygg 450 hytter og 50 hus i året, over hele Norge.- Merket ikke finanskrisenI episoden forteller Aronsen blant annet om hvordan selskapet kom seg igjennom finanskrisen i 2008.- En skulle tro at den også ville påvirke oss og folks økonomi, fordi folk ville nedprioritere det luksusgodet mange kanskje oppfatter en hytte som. Men vi så det ikke sånn. Vi måtte spørre oss «hva vi gjør nå? Det ser ut til å gå mot krise. Folk vil kanskje ikke kjøpe hytte mer, og vi må selge holde i gang», sier han.- Vi gjorde ihvertfall én ting jeg tror kanskje hjalp på oppmerksomheten rundt produktet vårt. Vi kjøpte en plakat på NRK i forbindelse med verdenscupen i ski og skiskyting. Plutselig var vi på TV, og det hadde en utrolig effekt for oss, fortsetter Aronsen.Han trekker videre frem hvordan ansatte på Saltdalsbygg-fabrikken i Rognan etter TV-eksponeringen fikk høre fra folk på gata «kor stor dokker har blitt». - Det at vi kom ut og ble synlig på en helt annen måte hjalp oss gjennom, og vi merket ikke finanskrisen i forhold til utviklingen i salg, sier gründeren.Les også: - Det er pinlig. De skulle hatt juling hele gjengenOpp, ned - og opp igjenAronsen blir også spurt om prisnedgangen i boligmarkedet skremmer utbyggere fra å satse.- Det har alltid vært sånn at når etterspørselen øker, så øker også utbyggingen i takt med denne. Resultatet blir en overmetning i antall tilbydere, og byggingen og det hele kommer ned, før vi får en ny «boost» igjen. Vi er helt sikre på at det fortsatt vil bli bygd bra mange hus og investert mye i eiendom for utvikling, svarer han.Saltdalsbygg-gründeren skynder seg likevel å legge til at det fortsatt ser veldig bra i nord, og at de her ikke merker den samme nedgangen som på Østlandet.- Fast bunn i hyttemarkedetAronsen mener psykologien i hyttemarkedet er mer stabil enn i boligmarkedet.- Det vi har sett, er en slags fast bunn i hyttemarkedet på rundt 5.000 solgte enheter i året. Selv i perioder med kraftig fall i boligmarkedet har hyttemarkedet holdt seg. En kan kanskje spørre seg hvor god statistikken er, men det virker som om etterspørselen etter hytter ligger der hele tiden. I tillegg er det jo vesentlig færre som bygger hytter enn hus, sier han.- Vi ser også at en del låner opp huset sitt for å få råd til å bygge hytte. Hvis verdien på huset da går ned, blir også lånekapasiteten på huset dårligere. Men vi tror at veldig mange som kjøper hytter har økonomi til å gjennomføre hyttekjøpet uavhengig av huset de besitter, fortsetter gründeren.