<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tromsø-duo ble Norges hyttekonger - solgte for 450 mill.

 – Vekstpotensialet er betydelig, sier gründer.

Publisert 20. nov. 2017
Oppdatert 20. nov. 2017
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 839 ord

UTBYGGERNE: – En viktig ting da vi kom inn i Saltdalsbygg i 1999, og som gjorde at vi skjønte at dette var bra og verdt å satse på, var at det var dyktige folk på fabrikken. De visste hva de holdt på med, og produktet var bra. Det ga oss tro på at dette var mulig å få til, forteller Per Aronsen.I juni i år ble Norges nest største hytteprodusent, Saltdalsbygg, som står bak Saltdalshytta, solgt til Mestergruppen, som eies av Ferd. Kjøpesummen er ikke kjent, men den antas å ligge på 450 millioner kroner.Per Aronsen og Ole Monsen eier fortsatt 25 prosent av selskapet.Konkrete grep– Jeg tror at hvis du har et godt produkt, så spiller det ingen rolle hvor det produseres. Har du flinke folk som kan håndtere det, så får du det til, sier Aronsen, som likevel må medgi at de ikke hadde drømt om at Saltdalsbygg skulle vokse til det det er blitt i dag, da de startet.Han husker at det første de to investorene gjorde etter at de overtok Saltdalsbygg i 1999, var å gjøre noen konkrete grep.– Vi så på produktet og muligheten for å utvikle det videre. Den gang var det bare én type hytte man bygde. Videre så vi på om man kunne gjøre noe mer for å fortelle flere om at det fantes en Saltdalshytte man kunne kjøpe. Det var de to viktigste tingene vi tok fatt i, sier Aronsen.– Vi fikk markedsført produktet ut over en større geografisk grense enn bare Nordland og Nord-Norge rundt, samtidig som vi la betydelig vekt på produktutvikling. Etterhvert så vi at resultatene kom, det var stadig flere som ble interessert i å kjøpe hytta, forteller han.Skulle bli størst på hytterAronsen husker tilbake til en gang i 2002, da han og de ansatte var i Bergen på et foredrag om merkevarebygging.– Vi ble inspirert, og satte oss et mål om at i 2010 skulle vi være Norges største hyttebygger og selge 300 hytter. Da trodde de andre at vi var litt rare, ler Aronsen, og fortsetter:– Hvordan kunne vi tro det. På det tidspunktet produserte vi cirka 70 hytter, husker han tilbake.– Faktum ble at med all kompetansen, kunnskapen og ikke minst produktet vi hadde, nådde vi allerede i 2008 målet om 300 hytter. Så det var mulig, sier Aronsen.– Man må tørre å sette seg litt hårete mål. Hvis de forutsetningene er tilstede, får man det til.Et raskt søk i skattelistene viser at Per Aronsen, som også er styreleder i TIL Holding, eierselskapet til Tromsø Idrettslag, hadde en formue på 23,5 millioner kroner, og en inntekt på 2,2 millioner kroner i 2016. Men grunnet salget til MesterGruppen vil neste års ligning bli betydelig høyere.Stor kapasitetI dag bygger Saltdalsbygg 450 hytter og 50 hus i året, over hele Norge.– Hvor stort er vekstpotensialet?– Det er betydelig. Vi har en fabrikk i dag som har et potensiale for å kjøre to eller tre skift, og vi kjører nesten ikke et fullt skift i dag. Så det er klart vi har kapasitet til å produsere mange flere hytter, forteller Aronsen og fortsetter:– For oss handler det litt om å bli bedre til å selge hyttene våre, markedsføre dem og få frem fordelene med det produktet vi har. Vi ser også at det å komme inn i hytteområder, områder som du disponerer til dine hytter, er viktig.Doblet segHan forteller at selskapet pr. i dag har flere tomter som det eier, disponerer og har rettigheter til å bygge på.– Det gjør det lettere for oss å planlegge og gir muligheter til å selge flere hytter, fordi vi har kontroll over hele verdikjeden, fra tomt til ferdig hytte, sier Aronsen.Mye har skjedd de siste 18 årene, og Aronsen husker spesielt en hendelse han ikke angrer på.– Vi holdt på å selge for noen år tilbake, og vi er jævlig glad for at det gikk i vasken, smiler Aronsen og fortsetter;– Bare på den perioden som har gått fra da frem til i dag har verdien nesten doblet seg. Det er jo et poeng da.– Det kan godt hende at vi om tre år ser tilbake, og ser hvordan det går, tenker «fader, hvorfor solgte vi da»,– Men da har dere fortsatt 25 prosent.– Ja, det er nettopp det. Det er bra, sier Aronsen og ler.NB! Gikk du glipp av forrige episode?Oversikten over de tidligere episodene finner du under:

Dette er «Utbyggerne»:

HegnarTV har i løpet av sommeren og høsten 2017 møtt en rekke av Norges største utbyggere fra Tromsø i nord til Stavanger i sør. De har vært med fra første spadetak, og eier, styrer eller leder bolig- og hytteutbyggingen i Norge i dag. I «Utbyggerne» forteller de hvordan det hele startet, deler erfaringer og tanker om markedet, de forteller hvorfor de har valgt å gi gass og satse, og hva de tenker om veien videre. Serien består av syv episoder, og hver episode slippes hver mandag kl.10 på Hegnar.no frem til mandag 27. november. NB! I neste episode møter vi Ola Mæle.