- For de unike perlene, som er priset riktig, er det alltid kjøpere

Det øverste prissjiktet lever sitt eget liv, ifølge segmentsjef for hytter i DNB Eiendom, Tone Cecilie Krange.

I «sommerfylkene» Østfold, Vestfold, Aust og Vest Agder og Telemark er det ifølge segmentsjef for hytter i DNB Eiendom, Tone Cecilie Krange, solgt omtrent like mange hytter som i fjor, totalt sett i markedet.- I DNB Eiendom merker vi en liten økning av hyttesalg i disse områdene. I deler av landet opplever vi imidlertid akkurat nå et større utbud og noe tregere salg i mellomsjiktet av sjøhyttemarkedet, kommenterer Krange, i forkant av dagens prisstatistikk for hyttemarkedet.Hyttemarkedet er fremdeles velfungerende, med mye å velge mellom og mange kjøpere, mener Krange.- Bruktmarkedet er nokså jevnt hva salg angår. Når det gjelder priser, ser vi at meglere treffer generelt godt på prisantydning i foprhold til salgspris. I uttrekket vi har gjort på disse områdene er avviket mellom salgspris og prisantydning i snitt kun 0,1 prosent, noe som er svært presist.Kjøperne etterspør særlig hytter ved sjøen, og Krange og hennes kolleger opplever at disse objektene går fort og vanligvis til gode priser. - For hytter i de dyre segmentene har det lenge vært vanlig med «boligstandard» og alle fasiliteter på plass. Det ser vi mer og mer også gjelder for hytter i lavere prissegmenter.Lever sitt eget livDet øverste prissjiktet lever imidlertid sitt eget liv. Når det gjelder de aller dyreste hyttene, solgte DNB Eiendom en hytteeiendom i Kragerø til totalt 30 millioner for to hytter.- Det gikk fort. For de unike perlene, som er priset riktig, er det alltid kjøpere. Dette er ganske konstant. For eksempel i attraktive områder på Sørlandet sitter folk i årevis og venter på at det riktige objektet skal dukke opp, forteller Krange.For meglerne er også selve salgsprosessen knyttet til de dyreste hyttene annerledes enn for den jevne sjøhytta. Da er det i større grad snakk om direktesalg – potensielle kjøpere ringer til meglere for oppdateringer, og meglerne kan ringe de potensielle kjøperne.- De som selger de aller dyreste hyttene har gjerne noen egne kanaler og vet om interessenter når denne typen objekter kommer ut. Det er annerledes enn når man skal annonsere hytter til fem-seks millioner og under. De dyreste hyttene må også annonseres ut, men man bruker kanskje nettverket sitt i større grad enn for «mainstream» hytter, sier segmentsjefen. Større rift i fjorDet er mange faktorer som spiller inn på hyttemarkedet. De varslede rentehevingene vil på sikt kunne dempe trykket noe. Krange tror først og fremst det vil gjelde mellomsegmentet.- Selv om været normalt ikke spiller så stor rolle, ser vi at både den gode sommeren i fjor - og den relativt dårlige sommeren hittil i år - har påvirket aktiviteten på visningene i hyttemarkedet. I fjor var litt større rift om typiske sommerhytter, samtidig som utvalget også var litt dårligere.