En tre år lang gransking ligger bak rapporten miljøvern- og økonomigruppa Public Eye la fram torsdag. Gruppa beskylder ikke noen av partene for å bryte lover, men retter skarp kritikk mot strategien som er valgt for å tjene mest mulig penger.Salget av drivstoff av såkalt «Afrika-kvalitet» har store helse- og miljøkonsekvenser i flere land sør for Sahara, heter det i den 160 sider lange rapporten. Den tar utgangspunkt i undersøkelser gjort i åtte land, der tester av drivstoffet som selges, viser høyt innhold av svovel og andre skadelige stoffer som blant annet fører til luftforurensing.Slikt drivstoff ville ikke vært lovlig å selge i Europa, der grensen for svovelinnhold er satt til 10 milliondeler.De aktuelle selskapene tilbakeviser Public Eyes' funn og sier de afrikanske landene selv er ansvarlige for sitt drivstoffregelverk.Organisasjonen har testet drivstoff i Angola, Benin, Kongo-Brazzaville, Ghana, Elfenbenskysten, Mali, Senegal og Zambia. (©NTB)