Slik har Statoil tjent 100 mill. ekstra i Kina

Statoil har lykkes med sin nye salgsstrategi i Kina.

Statoil, Forus. Foto: Kent Skibstad / NTB scanpix

Statoil har ifølge DN halt ut 100 millioner kroner i ekstraprofitt i Kina som følge av en ny handelsstrategi.Statoil oppsøker uavhengige raffinerier i Kina direkte, og bruker sin fleksibilitet i forsyningskjeden til å oppnå ekstra gode priser.– Siden vi begynte med leveransene til de uavhengige raffineriene i Kina i fjor, har vi skapt en merverdi på 100 millioner kroner på denne handelen. Vi får en premium-pris fordi vi kan levere den kvaliteten de etterspør med fleksibilitet, store eller små laster på kort eller lang sikt, sier markedsføringssjef Tor Martin Anfinnsen til avisen.Det politiske forholdet mellom Norge og Kina fortsatt har vært iskaldt etter fredspristildelingen til den kinesiske dissidenten Liu Xiaobo i 2010, men Statoil har likevel stort spillerom i landet. Statoil handelsfolks mener storpolitikken aldri har vært noe problem for dem.