Olympic Ship har sikret seg den nødvendige støtten for en restrukturering av rederiet, går det frem av en børsmelding fredag.Nye investorer, sikrede långivere, aksjonærer og verftskreditorer har alle inngått avtaler som forplikter dem til å støtte restruktureringen.Selskapet har også mottatt støtte fra obligasjonseiere som representerer over 2/3 av stemmene i obligasjonslånene OLSH02 og OLSH03.Etablerer Olympic SubseaRestruktureringen innebærer etablering av en subsea-struktur, Olympic Subsea, som vil bli tilført 400 millioner kroner i ny egenkapital fra nåværende Olympic-eiere og nye investorer.Stig Remøy blir største aksjonær i det nye selskapet, med støtte fra tre lokale investorer som deltar gjennom sine investeringsselskaper Seriana AS (familien Huse fra Harøy), Marin Group AS (familien Gjerde fra Tjørvåg) og Omega Maritime AS (familien Kvalsund fra Herøy, nærmere bestemt Leinøya, naboøy til Remøya)Olympic Subsea vil kjøpe 11 «moderne og attraktive» subsea-fartøyer fra Olympic Ship og datterselskaper, mens Olympic Ship vil beholde eierskapet i én MPSV (multi-purpose supply vessel), fire PSV-er (platform supply vessel) og tre AHTS-er (anchor handling tug supply).Olympic Ship blir datterenGjennom konvertering av gjeld mellom selskapene vil Olympic Ship bli et datterselskap av Olympic Subsea.Reforhandlede obligasjonsvilkår og introduksjon av nye call opsjon-priser på obligasjonene tilsvarer en gjeldsreduksjon på 395 millioner kroner.Inklusive planlagt salg av fartøyer vil gjeldsreduksjonen stige til rundt 1,4 milliarder kroner.Videre vil avdragsbetalinger frem til 2020 bli betydelig kuttet, mens alle forfall vil bli utsatt til 2021.Den positive likviditetseffekten av utsatte avdrag estimeres til 1,5 milliarder kroner.Avstemning lille julaftenOlympic Subsea vil være ansvarlig for den sikrede gjelden tilknyttet subsea-fartøyer, tilsvarende rundt 2,8 milliarder kroner.Olympic Ship vil være ansvarlig for den sikrede gjelden tilknyttet øvrige fartøyer, tilsvarende rundt 1,1 milliarder kroner.Avdragsreduksjon, utsatte forfall og endringer av lånebetingelser i alle fasiliteter vil ha en positiv likviditetseffekt for hele konsernet på rundt 3,8 milliarder kroner.Restruktureringen vil ifølge meldingen gi selskapet finansielt handlingsrom ut 2020, selv i et såkalt «low case-scenario» med begrenset eller ingen flåteutnyttelse utover lange kontrakter.Løsningen innebærer at konsernets totale rentebærende gjeld kuttes fra 5,5 til 3,8 milliarder kroner.Hele restruktureringsplanen betinger godkjennelse på obligasjonseiermøtet, samt en ekstraordinær generalforsamling for selskapet.Ifølge en børsmelding fredag kveld vil obligasjonseiermøtet bli avholdt 23. desember.Selger skip og sparker 80Sist tirsdag ble det kjent at Olympic selger «Olympic Athene» til Swire Pacific. I tillegg vil en av de sikrede långiverne overta skipene «Olympic Commander», «Olympic Poseidon» og Olympic Hera».Salget av de fire skipene er en del av løsningen som er avtalt mellom selskapet og långiverne. Salget av «Olympic Athene» vil ha en positiv likviditetseffekt på konsernnivå på 70 millioner kroner etter tilbakebetaling av gjeld, mens de øvrige salgene ventes å ha en nøytral likviditetseffekt.Rederiet vil ikke lenger være i stand til å sysselsette mannskapet på de tre sistnevnte skipene, og venter at 80 ansatte blir overflødige, mens andre kan bli midlertidig overflødige.- Jeg er lei meg for at vi blir tvunget til å si opp så mange gode ansatte, og vi ville virkelig unngå denne situasjonen. Men samtidig må vi akseptere at denne løsningen gjør oss i stand til å beholde det meste av staben, sier Remøy i en pressemelding på rederiets hjemmesider. - Dette har vært et viktig mål for oss gjennom prosessen, selv om vi synes synd på kollegene som ikke vil bli del av fremtidens Olympic, legger han til.Hele børsmeldingen her. Hele meldingen fra selskapets hjemmesider her.