<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Rustskadde plugger på plattform ble ikke byttet

Statoil oppdaget i 2010 rustskader på plugger på Sleipner A-plattformen i Nordsjøen, men byttet ikke ut alle. I fjor ble tabben oppdaget ved en tilfeldighet.

    Publisert 25. jan. 2017 kl. 06.34
    Oppdatert 25. jan. 2017 klokken 06.35
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 156 ord

    Det framgår av en granskningsrapport fra Statoil, skriver Stavanger Aftenblad. Etter en lekkasjetest i september 2016 varslet en Aker-ansatt at det rant fra en ventil. «Da mekaniker skulle forsøke å stramme smørepluggen oppdaget de at den var løs. Løsnet smørenippel viste seg å være kraftig korrodert», heter det i rapporten.En sjekk av tilsvarende ventiler, totalt 286 stykker, ble igangsatt. Det ble gjort 78 funn av plugger som var korroderte eller av uegnet materiale.– En våken arbeider oppdaget lekkasje, noe som medførte handling. Hadde ikke dette skjedd ville vi ha levd med stor sannsynlighet for en fremtidig gasslekkasje, sier Olav-Einar Kaspersen, tillitsvalgt i Industri Energi i Statoil.Fagforeningen stiller spørsmål ved hvorfor man ikke sjekket og utbedret i 2010 da man gjorde funn.Øystein Arvid Håland, direktør for sikkerhet og bærekraft på norsk sokkel i Statoil, påpeker at noe ble skiftet, men ikke alt:– Vi ser at det var noe som ikke ble fanget opp i den gjennomgangen. (©NTB)