På OPEC-møtet fredag i forrige uke ble OPEC+ (14 OPEC-land pluss ti utenfor OPEC) enige om en produksjonsøkning på én million fat per dag.I realiteten blir produksjonsøkningen lavere, da i praksis bare fire land som kan øke produksjonen - Russland, Saudi-Arabia, De forente arabiske emirater og Kuwait.Analytikere tror uansett at oljemarkedet vil holde seg stramt fremover.Sliter i skiferBrent-oljen handles onsdag ettermiddag for 76,90 dollar fatet, som er mer enn to dollar over nivåene i kjølvannet av OPEC-møtet.- Fra 1. til 2. halvår øker verdens oljeetterspørsel med i snitt 1,3 millioner fat per dag. Amerikansk skifer sliter med å øke noe særlig det neste året, grunnet flaskehalser i Permian-bassenget i Texas. De får fraktet oljen, men det er ikke mye kapasitet igjen. For olje på tog er kapasiteten også snart slutt, sa avtroppende oljeanalytiker i DNB Markets, Torbjørn Kjus, da han gjestet HegnarTV i forrige uke.- Vi får altså ikke så mye vekst fra USA som opprinnelig trodd. I tillegg er Venezuela i fritt fall, og der mister markedet kanskje én million fat til per dag 12 måneder nede i veien (fra rundt 1,5 millioner fat nå), fortsatte Kjus.Se innslaget med Kjus i sin helhet her. I 100 i 2020?Bakgrunnen for produksjonsøkningen, er ifølge Kjus frykten for store lagertrekk i 2. halvår.- Det kunne ha gitt en oljepris på 100 dollar, og det ønsker man ikke, sa analytikeren.Ifølge Kjus spiller geopolitikk en større rolle i oljemarkedet enn på flere år, ikke minst grunnet risikoen for at USA gjeninnfører sanksjoner mot Iran.- Hvor stor sannsynlighet er det for at vi ser oljeprisen i 100 dollar i løpet av 2018 eller 2019? spurte programleder Eline Hvamstad.- Jeg tror det blir litt tidlig, med mindre vi får en resesjon utløst av handelskrig. Ellers tror jeg 2020 er første mulighet, svarte Kjus.SvovelkravFra 1. januar 2020 strammer FN-organet International Maritime Organization (IMO), som styrer verdens shipping-politikk, til i svovelkravene.- IMO bestemte seg for dette i 2008. De hadde en frist for å utsette innføringen av kravene til 2025, men denne gikk ut i 2016. Underveis bestilte IMO studier som skulle avdekke om shipping-industrien i 2020 ville ha nok lavsvovelholdig drivstoff. Konklusjonen var ja, men ingen av studiene hadde mandater til å se på priseffektene, forklarte Kjus.- Vi tror også dette er mulig, men det vil kreve store priseffekter å få det til. Grunnen til at kravene skjerpes, er at shipping utgjør kun syv prosent av verdens transport, men hele 90 prosent av transportens svovelutslipp, fortsatte han.Analytikeren viste videre til at IMO selv skriver at 570.000 mennesker vil dø i årene 2020-25 hvis svovelkravene ikke senkes.- Shipping har gitt etter i årevis. På dieselutslipp bruker vi nå 10 ppm (parts per million), mens det i shipping er 3.500 ppm i dag, sa han.RaffineriskvisSå da vil vi få økt etterspørsel etter Brent-olje? spurte programleder Hvamstad.- Det vil gi økt etterspørsel etter lavsvovelholdig olje, som har et godt utbytte av middeldestillater naturlig i seg. Brent er en sånn type olje. Men dette kommer fordi vi får skvis på raffineriindustrien først, noe som vil smitte over på alt av raffinerte produkter. Skviset kommer fordi raffineriene ikke har bygget nok avsvovlingskapasitet, slik at de må kjøre mer lavsvovelholdig olje gjennom tårnene, svarte Kjus.- At det vil skje så mye rundt akkurat dette, er hele årsaken til at jeg sluttet i DNB. I mitt nye selskap skal vi utnytte disse endringene, la han til.Kjus begynner i sin nye jobb som oljetrader i Vistin Pharma-selskapet Vistin Trading i neste uke. Vistin Pharma har blant andre Øystein Stray Spetalen på eiersiden.