Fjordkraft opp 100 prosent det seneste året

Fjordkraft smadret forventningen i fjerde kvartal. I løpet av det seneste året har aksjekursen doblet seg.

STERK VEKST: Konsernsjef Rolf Barmen i Fjordkraft klarte å løfte driftsresultatet med 38 prosent i fjerde kvartal. Foto: Iván Kverme

Å kjøpe inn strøm for deretter å selge den til sine kunder, er kanskje ikke den mest sexy forretningsideen som finnes. Men for Fjordkraft har det vært en stor suksess.

I fjerde kvartal endte selskapet opp med et resultat før skatt på 176 millioner kroner, en økning på hele 84 millioner kroner sammenlignet med samme kvartal i 2018. Det fikk aksjemarkedet til å gå bananas torsdag.

Aksjen smalt opp 7,9 prosent til 73,40 kroner. Det seneste året har aksjen doblet seg.

– Resultatet var fantastisk bra, og langt bedre enn markedet så for seg, sier analytiker Petter Nystrøm i ABG Sundal Collier.

– Bra selskaper som leverer gode resultater, blir belønnet med en god aksjekursutvikling. Det er Fjordkraft et godt eksempel på.

BKK og Skagerak Energi er Fjordkrafts største aksjonærer med rundt 23 prosent av aksjene hver seg.

Venter oppkjøp

Da Fjordkraft gikk på børs for snart to år siden, hadde selskapet 530.000 kunder som dekket strømbehovet til 1,2 millioner nordmenn. Strømselskapet hadde imidlertid spent buen og satt seg som mål ha 875.000 kunder, og 2 millioner nordmenn, under sine vinger innen utgangen av 2020.

OVERGIKK FORVENTNINGENE: Analytiker Petter Nystrøm i ABG Sundal Collier er imponert over Fjordkrafts resultater. Foto: Privat

Ved utgangen av 2019 hadde antallet kunder kommet opp i 622.000, etter en liten organisk vekst i kvartalet. På den kombinerte kvartalspresentasjonen og kapitalmarkedsdagen ble 2020-målet opprettholdt.

– De har sagt at de skal levere på M&A, og siden målet om 875.000 kunder ved utgangen av året står ved lag, må selskapet fort kjøpe 150.000 kunder. Det ligger med andre ord an til et større oppkjøp i år, sier Nystrøm. 

– Denne næringen er ekstremt skalerbar, akkurat som softwarebransjen. Én ny strømkunde til Fjordkraft medfører ikke noen økte kostnader for selskapet, men havner rett på bunnlinjen. Samtidig har selskapet vært dyktig på å forbedre inntekt pr. kunde.

Øker utbyttet

Deler av torsdagens oppgang skyldes trolig også at Fjordkraft skal dele ut et utbytte på 3 kroner pr. aksje. Det er en økning på 0,80 kroner sammenlignet med i fjor.

Totalt skal Fjordkrafts eiere dele en pott på 314 millioner kroner.

– Jeg mener selskapet kunne delt ut mer, da det har en netto kontantbeholdning på 600 millioner kroner. Dette er nok et signal om at det trolig kommer et stort oppkjøp i løpet av året, sier ABG-analytikeren.

Fjordkraft la på presentasjonen også frem en ny fremtidsplan som strekker seg til utgangen av 2022. Den viser at selskapet skal ha en lederrolle i konsolideringen av dette markedet, og ambisjonen er å ha 1.075.000 kunder om knappe tre år. 

Det er rundt 450.000 flere kunder enn i dag.

Fjordkraft

(Mill. kr)4. kv./194. kv./18
Driftsinntekter374307
Driftsresultat17592
Resultat før skatt17692
Resultat etter skatt12671