Arne Blystads OHT bestiller to nybygg til installasjon av havvindturbiner

Arne Blystads Offshore Heavy Transport bestiller to spesialfartøyer til installering av vindmøller til havs. Prislappen er trolig nær 5 milliarder.

OFFENSIV: Arne Blystad eier to tredjedeler av Offshore Heavy Transport, som nå satser milliarder på inntil fire nybygg til bruk i havvindindustrien. Foto: Ole Christian Rønning
Energi

– Vi ser på offshorevindmøllemarkedet som et av få markeder med en veldig langsiktig og forutsigbar vekst. Det foreligger ambisiøse planer både på nasjonalt nivå og EU-nivå. Nå ser vi at det brer seg ut i verden med mange regioner som kommer i full fart, sier konsernsjef Torgeir E. Ramstad i Offshore Heavy Transport (OHT) til Finansavisen.

Det Oslo-baserte tungtransportsrederiet, som investor Arne Blystad eier to tredjedeler av, satser nå superoffensivt for å kunne ta del i den ventede veksten.

Torsdag ettermiddag opplyste selskapet at det har bestilt to nye oppjekkbare installasjonsfartøyer for vindmøller hos China Merchants Heavy Industry i Kina.

Bestillingen inkluderer opsjoner for ytterligere to fartøyer. Levering av det første er planlagt til 2023, mens leveringstidspunktet for det andre er fleksibelt.

For reduserte utslipp blir de utstyrt med batteriløsninger, og de klargjøres i tillegg for hydrogendrevne brenselceller.

KØ: Kundene står allerede i kø for å få benytte de nye installasjonsfartøyene til OHT når de blir levert fra 2023. Foto: OHT

Vil bli ledende

Selskapet, som med sine fem tungtransportsfartøyer hovedsakelig har fraktet enorme olje- og gassrelaterte installasjoner, blir dermed i stand til å både transportere og installere neste generasjons vindmøller.

– Vårt mål er å bli den ledende «pure play» fornybaraktøren for installasjon av vindmøller til havs. Vi bygger nytt, og er tilpasset det som kommer i fremtiden av turbiner og fundamenter, sier Ramstad.

Utviklingen av stadig større vindmøller har skapt bekymringer i industrien ettersom det er mangel på fartøyer som kan håndtere disse enorme konstruksjonene. Pr. i dag finnes det kun en håndfull.

De vil imidlertid måtte presse kapasiteten til det ytterste. Samtidig vil de slite med begrensninger på transportkapasitet og være mer utsatt for værventing.

– Både Dogger Bank og en rekke andre prosjekter skal installeres i perioden etter levering. Det er ikke mange som kan håndtere neste generasjon fundamenter og vindmøller, og i hvert fall ikke på en effektiv måte. Der sikter vi oss inn for å bli ledende, sier Ramstad.

Mens det mest vanlige i dag er vindturbiner på 9,5 megawatt (MW), blir det fra 2022 installert 12 MW på flere prosjekter, deriblant på Equinors Dogger Bank-prosjekt utenfor Storbritannia. Snart kommer også Siemens med en turbin på 14 MW.

Milliardinvestering

– I tillegg til at vi har brukt lang tid for å tilpasse fartøyene akkurat slik vi vil ha dem, er vi i et marked hvor verftene ikke har mye å bite i om dagen, så vi har nok fått veldig gode betingelser, sier Ramstad, som ikke ønsker å gå i nærmere detalj om prisen for nybyggene.

Etter det Finansavisen forstår, er prislappen trolig opp mot 250 millioner dollar pr. enhet. Det gir i så fall en samlet pris på inntil 500 millioner dollar, eller nær 4,5 milliarder kroner.

– Hvordan skal nybyggene finansieres?

– Vi jobber tett sammen med aksjonærene våre for å detaljplanlegge finansieringen, er det eneste Ramstad vil si om den saken.

Han påpeker at OHT i flere år har vært gjeldfritt og at selskapet har hatt en konservativ kapitalstruktur siden det ble etablert i 2006.

TRAFF PLANKEN: OHT-sjef Torgeir E. Ramstad (t.v.) mener de traff planken med «Alpha Lift», og tror de vil gjøre det samme med de nye fartøyene. Her med direktør Paul Cooley i SSE, Equinors partner på Dogger Bank. Foto: OHT

Står i kø

Til tross for at prosjektet kun har vært kjent i kort tid, står kundene allerede i kø.

– Det har vært en vanvittig respons. På under to uker har vi mottatt flere forespørsler for vindmølleinstallasjoner for disse skipene. Vi har også kunder som ønsker å diskutere reservering av kapasitet langt inn i fremtiden. Dette er kun starten på et eventyr, sier han.

Dette er kun starten på et eventyr
Torgeir E. Ramstad, OHT

Fra før har selskapet verdens største spesialfartøy for frakt og installasjon av havvindfundamenter under bygging i Kina, med levering i 2021.

Fredag ble det signert en endelig avtale for arbeid på Dogger Bank-feltet fra 2022.

Da selskapet bestilte «Alfa Lift» i 2018 for rundt 200 millioner dollar, medfulgte det opsjoner for ytterligere tre slike fartøyer.

– Det er også noe vi arbeider med, bekrefter Ramstad.

– Vi traff planken med «Alfa Lift», det er det ingen tvil om. Vi tror vi gjør det her også. Turbinmarkedet ligger noe bak fundamentmarkedet i tid, men det kommer for fullt i perioden nokså kort tid etter levering av første enhet, så da er vi der vi skal være – igjen.

Fra rigg til vind

Initiativtager til konseptet er tidligere riggtopp Rune Magnus Lundetræ.

Han står bak selskapet VIND Offshore Installation AS, som nå er heleid av OHT.

Lundetræ forteller at han startet med å se på havvindmarkedet etter nyttår, og at han fort så at det var behov for mer kapasitet til installasjon av både fundamenter og turbiner.

Etter å først ha lest seg opp og møtt relevante personer, endte det med at den tidligere riggtoppen sikret seg noen «slotter» hos verftet.

– Jeg ble skikkelig bull og så bare ballet det på seg. Det er veldig gøy å få med seg en så bra og kompetent industriell aktør som Blystad, sier han, og fortsetter:

– De har en fantastisk organisasjon. Arne har mye relevant erfaring og er en hyggelig person å jobbe med. Jeg gikk til ham og foreslå at vi skulle ta dette videre sammen. Det endte opp med torsdagens melding.

– Det som er spennende er å være først ute, noe jeg tror er viktig. Og så er det det å bygge et selskap som er «pure play» offshore vind, noe OHT tilnærmet blir, sier Lundetræ som opplyser at han vil ha en aktiv rolle i den videre satsingen, men at den ikke er helt avklart enda.

INITIATIVTAGER: Rune Magnus Lundetræ står bak selskapet Vind Offshore Installation. Lundetræ var inntil i fjor høst finansdirektør i riggselskapet Borr Drilling, og har også flere år i Seadrill bak seg. Foto: Iván Kverme
arne blystad
rune magnus lundetræ
offshore heavy transport
havvind
vindmøller
jack up
kina
nybygg
stavanger
Nyheter
Energi
Børs