Arne Blystads Offshore Heavy Transport jakter en halv milliard til vindsatsing - vil på børs

Arne Blystads Offshore Heavy Transport er i markedet for å hente penger til milliardsatsingen i havvind. Målet er en snarlig notering på Merkur Market.

OFFENSIV: Arne Blystad eier to tredjedeler av Offshore Heavy Transport, som nå vil utnytte det grønne momentet i markedet til å ta selskapet på børs. Foto: Iván Kverme
Energi

Tungtransportsrederiet Offshore Heavy Transport (OHT) har tradisjonelt rettet seg mot olje- og gassektoren. Nå går det Blystad-kontrollerte selskapet «all in» i havvind, der det ventes en enorm vekst.

Bare de neste ti årene ventes det at 19.000 nye turbiner og fundamenter skal installeres.

Med DNB Markets i spissen for en meglerhær bestående av Clarksons Platou Securities, Pareto Securities, SEB og Fearnley Securities, forsøker OHT å skaffe inntil 60 millioner dollar, tilsvarende 542 millioner kroner, gjennom en rettet emisjon. 

Deretter er planen å notere selskapet på Merkur Market 28. september, ifølge investorpresentasjonen meglerhusene løper rundt med.

«Pre money»-verdsettes selskapets egenkapital til 210 millioner dollar, eller om lag 1,9 milliarder kroner. Bøkene stenges torsdag ettermiddag.

SIKRER KONTRAKTER: OHT-sjef Torgeir E. Ramstad (t.v.) har allerede sikret to år med arbeid til «Alpha Lift» på Dogger Bank. Til høyre direktør Paul Cooley i SSE, Equinors partner på havvindprosjektet. Foto: OHT

Milliardbestilling

Pengene skal gå til finansieringen av det første av to nye oppjekkbare installasjonsfartøyer for vindmøller, som OHT bestilte i juli hos China Merchants Heavy Industry i Kina.

Bestillingen inkluderer opsjoner på ytterligere to fartøyer. Levering av det første er planlagt til 2023, mens leveringstidspunktet for det andre er fleksibelt.

Kostprisen for fartøyene er 231 millioner dollar pr. stykk. Inkludert kostnader til blant annet transport fra verftet og byggetilsyn, kommer totalprisen opp i 255 millioner dollar, tilsvarende 2,3 milliarder kroner.

Selskapet har allerede verdens største verdens største spesialfartøy for frakt og installasjon av havvindfundamenter - «Alfa Lift» - under bygging i Kina, med levering i 2021.

Tirsdag fikk spesialfartøyet den andre kontrakten for transport og installasjon av fundamenter på Equinors havvindpark Dogger Bank. Kontrakten for første fase ble signert i juli. Arbeidet skal utføres mellom 2022 og 2024.

Ifølge investorpresentasjonen har OHT sikret leasingfinansiering av dette fartøyet.

KØ: Ifølge sjefen, står kundene allerede i kø for å få benytte de nye installasjonsfartøyene til OHT når de blir levert fra 2023.. Foto: OHT

Vil bli ledende

Med de nye spesialfartøyene blir OHT i stand til å transportere og installere neste generasjons vindmøller. For øyeblikket er det svært få fartøyer som har mulighet til nettopp det.

I dag er vindturbinene i snitt på 9,5 megawatt (MW), mens det fra 2022 blir installert 12 MW på flere prosjekter, deriblant Dogger Bank. Snart kommer også en turbin på 14 MW.

Ifølge OHT er det kun tre fartøyer i Europa som pr. i dag kan installere 12 MW-turbiner.

– Vårt mål er å bli den ledende «pure play» fornybaraktøren for installasjon av vindmøller til havs. Vi bygger nytt, og er tilpasset det som kommer i fremtiden av turbiner og fundamenter, sa OHT-sjef Torgeir E. Ramstad til Finansavisen i juli.

– Det har vært en vanvittig respons. På under to uker har vi mottatt flere forespørsler for vindmølleinstallasjoner for disse skipene. Vi har også kunder som ønsker å diskutere reservering av kapasitet langt inn i fremtiden. Dette er kun starten på et eventyr, sa han.

For å reduserte karbonavtrykket blir fartøyene utstyrt med batteriløsninger. I tillegg klargjøres defor hydrogendrevne brenselceller.

Lundetræ får belønning

Innen 2024 venter selskapet at rundt 90 prosent av inntektene vil komme fra fornybarsatsingen og to år senere er planen å være tilnærmet helt ute av olje- og gass.

Initiativtaker til de siste nybyggene er tidligere riggtopp Rune Magnus Lundetræ. Han har blitt styreleder i OHT, som har tatt over selskapet hans - Vind Offshore Installation - som sikret seg nybyggslottene ved verftet i Kina.

Sammen med medgrunnleggerne av Vind Offshore får han aksjer i OHT verdt vel 2,3 millioner dollar, eller nær 21 millioner kroner, til emisjonskursen på 20 kroner.

Det skjer når kontrakten for byggingen av det første fartøyet trer i kraft. I tillegg er Lundetræ og lederduoen i OHT tildelt warrants, som kan utøves når aksjekursen når visse nivåer.

OHT eies før emisjonen med to tredjedeler av Blystad og en tredjedel av Lotus Marine.

offshore heavy transport
arne blystad
havvind
merkur market
emisjon
breaking
Nyheter
Energi
Børs