Investorprofiler satser tungt på Arne Blystads Offshore Heavy Transport

Arne Blystads Offshore Heavy Transport vrir fokuset fra olje og gass til havvind. Den ferden vil flere høyprofilerte investorer være med på.

PÅ BØRS MED OHT: Mandag ringes det i bjellen for Offshore Heavy Transport, som noteres på Merkur Market. Arne Blystad, som kontrollerer litt over halvparten av aksjene, får med seg flere velkjente investorer. Foto: Iván Kverme
Energi

I forrige uke hentet tungtransportrederiet Offshore Heavy Transport (OHT) 60 millioner dollar, tilsvarende 542 millioner kroner, i en rettet emisjon.

Pengene var på plass et døgn tidligere enn planlagt, og trolig måtte ikke de fem meglerhusene på dealen slite seg ut for å få med noen av sine beste kunder.

«Vi hadde veldig fin respons i markedet og opplever at det er god størrelse og kvalitet på tegnerne», sa styreleder Rune Magnus Lundetræ i OHT til Finansavisen forrige onsdag.

En fersk aksjonærliste viser at forvaltningselskapet Skagen i Stavanger blir tredje største eier med en andel på 2,8 prosent. Deretter følger Tom Erik Klaveness-familiens investeringsselskap Klaveness Marine med 1,9 prosent.

Lenger ned på listen finner man velkjente navn som Fredrik Halvorsen, Torstein Tvenge, Steensland-familiens selskaper, Wilhelmsen-familiens Toluma Norden, Hermine Midelfart, Morten Astrup,  Bjørn Dæhlies Anaxo Capital og fondet til Jan Petter Sissener.

Flere institusjonelle forvaltere er også på listen. Totalt vil de 20 største aksjonærene eie snaut 95 prosent av selskapet.

«All in» i havvind

Før emisjonen eide Arne Blystad to tredjedeler av OHT og Lotus Marine en tredjedel.

Når de nye aksjene er registrert, vannes Blystad ut til en eierandel på 51,7 prosent, mens Lotus Marine sitter igjen med 25,9 prosent. Etter emisjonen prises selskapet til 270 millioner dollar.

Pengene vil gå til finansieringen av det første av to nye oppjekkbare installasjonsfartøyer for vindmøller som skal bygges i Kina. Kostprisen er 231 millioner dollar pr. stykk.

Fra før av har OHT et stort spesialfartøy for frakt og installasjon av havvindfundamenter under bygging i Kina. «Alfa Lift» skal leveres i 2021 og har allerede fått kontrakter på Dogger Bank. Den nåværende flåten består av fem tungtransportfartøyer.

Innen 2024 venter selskapet at 90 prosent av inntektene vil komme fra fornybarsatsingen og to år senere er planen å være tilnærmet helt ute av olje og gass.

Mandag ringes det i børsbjellen når selskapet tas opp til notering på Merkur Market.

arne blystad
OHT-ME
offshore heavy transport
torstein tvenge
skagen
klaveness marine
hermine midelfart
rune magnus lundetræ
merkur market
børsnotering
emisjon
havvind
offshore vind
Nyheter
Energi
Børs