Kontrakt i boks for Blystads havvindsatsing

Kontrakten for det andre fartøyet ventes å bli undertegnet senere i oktober.

HAR DRØYT 51 PROSENT: Investor og skipsreder Arne Blystad. Foto: Iván Kverme
Energi

Tungtransportsrederiet OHT OHT-ME , som ble notert på Merkur Market 28. september, har undertegnet endelig skipsbyggingskontrakt med China Merchants Industry Holdings, opplyses det i en melding lørdag.

Kontrakten gjelder det første av to turbininstallasjonsfartøyer av typen NG-14000XL-G.

Kontrakten for det andre turbininstallasjonsfartøyet ventes å bli undertegnet senere i oktober.

Kostprisen på disse fartøyene er tidligere oppgitt til 231 millioner dollar pr. stykk.

Ambisjoner i havvind

I dag har OHT en flåte på fem tungtransportsskip rettet mot både havvind og olje- og gassnæringen.

Offshore Heavy Transport

  • Grunnlagt i 2006.
  • Adm. direktør er Torgeir E. Ramstad, og Tom Erik Jebsen er finansdirektør.
  • Tidligere finsansdirektør i Borr Drilling Rune Magnus Lundetræ er styreleder.
  • Investor Arne Blystad er største eier med en eierandel på 51 prosent.
  • Har pr. i dag en flåte på fem tungløftskip, og har verdens største løfteskip «Lift Alfa» under bygging i Kina.
  • Selskapet har to oppjekkbare installasjonsskip i bestilling.

De seneste månedene har OHT gitt tydelig uttrykk for at selskapet vil satse mer eller mindre utelukkende på havvind og være ute av olje og gass innen 2026. Målet er å bli den største rendyrkede aktøren innen transport og installasjon av bunnfaste vindmøller til havs.

Investor Arne Blystad har 51,7 prosent av aksjene i OHT.