Tar sats i havvind – bestiller gigantfartøy

Under ledelse av Oddgeir Indrestrand kaster OIM seg inn i kampen om å levere og installere neste generasjons vindturbiner med et selvutviklet spesialfartøy.

BLANT VERDENS STØRSTE: OIM har bestilt et vindturbininstallasjonsfartøy, som foreløpig ligger an til å bli et av verdenes største. Ved å være tett på hele prosessen fra design til levering hevder selskapet at det også blir billigst i klassen. Foto: OIM
Energi

Både Arne Blystads Offshore Heavy Transport og Scorpio Bulkers har nylig inngått avtaler om å bygge nye fartøyer for transport og installasjon av neste generasjons vindturbiner.

Slike fartøyer er foreløpig mangelvare i et marked som ventes å vokse voldsomt fra 2022 og utover. Den reisen vil også Oddgeir Indrestrand og selskapet OIM, som han har bygget opp og leder, være med på.

Sammen med finansielle partnere i Asia har OIM Wind, som har mye av sine aktiviteter i Norge, bestilt et vindturbininstallasjonsfartøy ved verftet CIMC Yantai Raffles Offshore i Kina.

I tillegg medfølger det en opsjon på ytterliger et fartøy. Det første skal være klart for drift i fjerde kvartal 2022. OSM Maritime i Arendal håndterer driften.

Indrestrand vil ikke oppgi prisen, men opplyser at de ligger langt under konkurrenter som Scorpio og Jan de Nul, som har bestilt tilsvarende fartøyer for 290-330 millioner dollar.

– Vi er definitivt billigst i klassen, fastslår han overfor Finansavisen.

Det er finansielle partnere i Asia blant annet, som stiller med kapitalen.

FULLT FOKUS PÅ HAVVIND: Oddgeir Indrestrand, konsernsjef i OIM. Foto: OIM

– God timing

Indrestrand sier selskapet egentlig jobbet med å utvikle løsninger for olje- og gassindustrien, men at fokuset de siste to årene også har endret seg til fornybar energi og offshore vind.

– Vi hadde designbasisen på plass for å videreutvikle en enhet som passet til offshore vind, så i prinsippet er det den samme skuta som er tiltenkt olje- og gassbrønnservice. Men denne er litt lengre og har større dekkslasteevne, sier Indrestrand, og viser til størrelsen på de nye kjempeturbinene.

Fartøyet, som får betegnelsen BT-220IU, vil ifølge Indrestrand bli et av de største i vindmarkedet.

Det vil ha kapasitet til å transportere og installere 4 sett med XXL-turbiner, som til og med er større enn de GE og Siemens kommer til markedet med i 2023-2024 på henholdsvis 13 og 15 MW.

Vindinstallasjonsenheten vil som den første i verden bruke LNG som drivstoff og i tillegg ha batterpakke ombord. OIM har utviklet fartøyet sammen med CIMC og deres datterselskap Basstech AB i Gøteborg.

– Corona har gitt oss mye arbeidsro og vi har sluppet å reise så mye. Derfor tror vi det var veldig god timing med disse løsningene, sier Indrestrand.

Jobber mot USA

I tillegg til fartøyene som skal bygges i Kina, kan det bli bestilt et fartøy i USA.

– Det kan skje ganske fort utpå vinteren, sier Indrestrand.

Bakgrunnen er at OIM Wind er i direkte kontraktsdialog med et offshore vindselskap for utbygging av vindparker i USA.

For å tilfredsstille kravene til Jones Act må fartøyer som skal benyttes i USA, også bygges der. Dermed kan selskapet i løpet av kort tid ha tre spesialfartøyer under bygging.

OIM eies primært av selskapets ledelse og styre, hvor det blant andre sitter flere personer fra Hong Kong-baserte TSC Group.

– Vi ser på om vi skal ta inn andre interessenter i OIM Wind, men pr. nå kan det være vi skrur det sammen finansielt uten å gå lenger enn det vi jobber med i dag. Så får vi se hva fremtiden bringer, sier Indrestrand.

– Vi vet at markedet har behov for mer installasjonskapasitet. Det som er sagt skal bygges ut globalt, vil ikke kunne løses med det estimerte tidsperspektivet uten mer kapasitet.

offshore vind
vindturbiner
havvind
cimc raffles
usa
jones act
oddgeir indrestrand
oim
Nyheter
Energi
Børs