Kampen om Equinor-kontrakter tilspisser seg

En håndfull offshorerederier kjemper nå om å få levere nybygde spesialfartøyer til Equinors Dogger Bank-prosjekt.

NORSKBYGGET: SOV-en «Windea Jules Verne» ble i sommer levert fra Ulstein Verft til Bernhard Schulte Offshore. Hybridskipet skal arbeide for GE Renewable Energy på havvindfarmen Merkur Offshore utenfor Tyskland. Foto: Ulstein Verft
Energi

I juni skrev Finansavisen at Equinor hadde lyst ut et anbud for å leie tre nybygde SOV-er (Service Operation Vessel), spesialfartøyer som skal benyttes til drift og vedlikehold av vindturbinene på Dogger Bank-prosjektet.

I tillegg har det vært snakk om ytterligere én SOV til bruk på Dudgeon-parken.

Med kontrakter på inntil 15 år har det vært stor interesse for anbudet. Det som kan krype og gå innen offshorenæringen, samt en rekke etablerte vindaktører, skal ha levert inn bud.

Etter et par måneders forsinkelse, nærmer det seg det som kan bli en forsinket julaften for norske redere.

Tildeling vil finne sted tidlig neste år, og Finansavisen erfarer at det nå gjenstår en håndfull rederier som kriger om de attraktive kontraktene.

Island Offshore, Olympic Subsea, Solstad Offshore og Rem Offshore er tidligere nevnt som aktuelle budgivere blant de etablerte offshorerederiene.

Nybyggingsprisen for slike spesialskip er i størrelsesordenen 45 til 50 millioner euro, eller opp mot vel 500 millioner kroner. Dagratene vil trolig ende mellom 20.000 og 23.000 euro.