Blystad kjøper rigg på konkurssalg

Sammen med sin gamle Songa Offshore-kompanjong Asbjørn Vavik og Pareto-gründer Erik Bartnes blar investor Arne Blystad opp for en Diamond-rigg til bruk i havvindmarkedet.

KJØPER RIGG: Arne Blystad (bildet) og partnerne Erik Bartnes og Asbjørn Vavik har kjøpt en 32 år gammel rigg av konkursrammede Diamond Offshore. Den skal de bruke i havvindindustrien. Foto: Foto: Iván Kverme
Energi

Investor Arne Blystad forsvant ut av riggsektoren i 2013 da han solgte alle aksjene sine i boreentreprenørselskapet Songa Offshore. Nå er det duket for et comeback, dog ikke i tradisjonell borevirksomhet.

I et rettsdokument avslører Diamond Offshore, som er midt i en chapter 11-prosess, at selskapet Eclipse Drilling AS har kjøpt en av amerikanernes gamle rigger – den 1988-bygde semiriggen «Ocean America» – for 2,85 millioner dollar, eller om lag 25 millioner kroner.

Bak Eclipse Drilling, som har kontoradresse på Tjuvholmen i Oslo, står Blystad, tidligere Pareto-topp Erik Bartnes samt mangeårig sjef i Songa Offshore, Asbjørn Vavik.

De to førstnevnte eier 37,5 prosent hver, mens Vavik eier resten.

– Det medfører riktighet at Eclipse Drilling har inngått en avtale med Diamond om kjøp av denne riggen. Det er en rekke forbehold på kjøpers og selgers side, og inntil disse er løftet kan vi dessverre ikke kommentere ytterligere, sier Blystad til Finansavisen.

Satser på havvind

Eclipse Drilling ble etablert i 2013 for å eie offshore borerigger, da under navnet Offshore Drilling.

Oljekrasjen året etter gjorde imidlertid at den planlagte kontraheringen av et nybygg, som selskapet var i forhandlinger om, ble utsatt inntil videre.

Når selskapet syv år senere kjøper sin første rigg, er det ikke olje og gass det skal lete etter.

Målet er det hurtigvoksende havvindmarkedet, hvor Blystad allerede er godt posisjonert gjennom børsnoterte OHT.

I rettsdokumentet opplyses det at riggen skal benyttes til «operasjoner på havvindparker og/eller generelt offshore konstruksjonsarbeid som en mobil enhet for løfteoperasjoner».

Dermed må den trolig gjennomgå en omfattende ombygging. Ifølge dokumentet er riggen meglet av Fearnley Offshore, som mottar et honorar på 100.000 dollar for jobben.