Den norske solcellepanel-raketten Otovo startet i Norge i 2016, og gjennom 2016 og 2017 bygde selskapet en teknologi som bruker e-handelsteknikker for å verve kunder på den ene siden og finne ledig kapasitet hos elektrikere og solcellemontører på den andre.
Etter en kapitalutvidelse på 250 millioner kroner, tok gründer og adm. direktør Andreas Thorsheim selskapet på Euronext Growth i dag for å konkurrere i det store og voksende solenergimarkedet på hus- og garasjetak i Europa.
– Vår ambisjon er å bli størst på solenergi i Europa for private hjem. Nå er vi tilstede i markeder som totalt har en befolkning på 170 millioner mennesker, så vi har mye å vokse i, sier Thorsheim.
Kapitalutvidelsen skal finansiere solenergiplattformens vekstplaner i Europa. Aksjene i emisjonen ble solgt til 200 kroner, noe som som tilsvarer en markedsverdi på 1,8 milliarder kroner.
Liker store land med høye strømpriser
I 2018 gikk Otovo inn i Sverige. I 2019 kjøpte det det franske solcelleselskapet In Sun We Trust og i slutten av 2019 penetrerte det det spanske solcellemarkedet. I slutten av 2020 gikk det inn i Polen, som er et av Europas største og viktigste solenergimarkeder.
Selskapet er nå inne i seks land og har solgt og ferdigstilt flere tusen solenergiprosjekter i Europa.
Pr. nå er det flere Otovo-anlegg i Norge og Sverige ettersom de har operert der lengst og skandinavere generelt har bedre råd. I 1. kvartal i år har det riktignok vært flere monteringer i Frankrike og Spania enn i Norge og Sverige.
– Vi mangler fortsatt noen av de store markedene for å nå vårt mål om å bli nummer én i Europa. I forbindelse med børsnoteringsprosessen ønsker vi å gå inn i tre nye land de neste fem årene.
På spørsmål om Otovo vil konkurrere mot de tradisjonelle strømleverandørene, er Thorsheim klar i sin tale.
– Ja, selvsagt skal vi det.
Sammenligner seg med Foodora
Otovo rekrutterer såkalte landsjefer for å rekruttere godkjente montørbedrifter, og bygger opp en portefølje av montører.
– Etter montørbedriftene har bestått kvalitetssjekken, ber vi dem om å legge inn priser på alle tjenester som inngår i håndverksprosjektet vi skal selge på nett, sier Thorsheim og fortsetter:
– Montørene ser på dette som en prisliste. Vi tenker på dette som et algoritmisk bud.
Gründeren sammenligner prosessen med hvordan Foodora utnytter ledig kapasitet hos restauranter, bare Otovo utnytter ledig kapasitet hos montørbedrifter.
Sterk investorbase
– Vi har en supersterk investorbase. Først og fremst Agder Energi og Akershus Energi som trodde på oss tidlig i reisen.
Videre er det mange utbyggere og boligutviklere som har vært med fra tidlig av. Nå er det blitt flere profesjonelle fornybarinvestorer på laget, eksempelvis Axel Johnson fra Sverige, BNP Paribas og DNBs miljøfond.