<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Økte inntektene med 51 prosent – tapte fire ganger så mye

Otovo girer opp og økte inntektene med 51 prosent. Satsingen økte imidlertid tapene med firegangeren.

Publisert 15. juli 2021 kl. 07.17
Oppdatert 15. juli 2021 klokken 07.28
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 255 ord
LEGGER FREM TALL: CEO Andreas Thorsheim i Otovo. Foto: Iván Kverme

Solcelleselskapet Otovo, som fokuserer på salg av solceller til privatboliger, har giret opp produksjonen og økte inntektene med 51 prosent i andre kvartal sammenlignet med fjoråret. 

Omsetningen økte fra 42,4 millioner kroner i andre kvartal 2020 til 64,2 millioner i år. 

Andreas Thorsheim, adm. direktør i Otovo, sier at dette kvartalet er Otovos beste hva gjelder salg. De fem beste månedene i Otovos historie er de siste fem. 

– Våre nye land vi satser i vokser raskt og landene vi har vært til stede i i mer enn ett år vokser med 100 prosent eller mer år mot år, sier Thorsheim i rapporten. 

Store tap

Med økt satsing kommer også økte utgifter. 

Driftsresultatet til Otovo endte med et tap på 40,7 millioner kroner, mot minus 18,6 millioner i fjor. 

Det sendte også resultat etter skatt til minus 42,3 millioner kroner mot et tap på 10,3 millioner kroner i fjor.

Netto solgte prosjekter økte med 148 prosent til 1.183 prosjekter. Pipeline-verdien økte også med 152 prosent til 103 millioner kroner. 

Bruttoinntjening steg med 49 prosent til 10,3 millioner, hvilket impliserer en margin på 16,1 prosent. 

Selskapet planlegger også sin lansering i Tyskland i fjerde kvartal.

– Det tyske markedet gjør nå 150.000 installasjoner hvert år og er ventet å se sterk vekst. Det er det største markedet i solcellepanel for boliger, sier Thorsheim. 

Otovo

 
(Mill. kr) 2. kv./21 2. kv./20
Driftsinntekter 64,2 42,4
Driftsresultat -40,7 -18,6
Resultat før skatt -42,3 -10,3
Resultat etter skatt -42,3
-10,3